Fetalax med blomkålsmos

Idag blev det Fetaostgratinerad laxfile med blomkålsmos.

EN av barnens favoriter när det gäller fisk. Lätt & så himla gott.
De vill dock ha potatismos istället för blomkålsmos.
Men potatismoset blev som "limmig" kräm ! =/ ..  Vet inte vad jag gjorde för fel !?
Jag tog iof handmixern (som jag använt till blomkålsmoset), kanske beror på det.
Och trots att jag försökte "fluffa" upp det så blev det lite som klister.
Kan ju bli så av sommarpotatis vet jag.
Tacka vet jag då blomkålsmos - så gott !!!  ;)


Fetaostgratinerad lax

500 gr laxfile
200 gr fetaost
3 dl creme fraiche
2 msk örtkryddor (jag hade fryst Provencal)
salt, peppar

Lägg laxen i ugnssäker form. Salta & peppra lite.
Mixa ihop fetaost & creme fraiche till en kräm.
Blanda i örtkryddor och bred över laxen.
Gratinera i ugn 200° i ca 15 minuter.


Blomkålsmos

1 blomkålshuvud i små bitar
2 dl grädde
50 gr smör
2 msk philadelfiaost (jag hade med gräslök)
salt, peppar

Koka upp grädden och lägg i smör & blomkålen.
(Jag brukar dela blomkålshuvudet i 4 "kvartar" och sen skära 2 cm stora skivor).
Koka under lock i ca 10 minuter - rör om då & då och kolla så det inte kokar torrt.
När den känns mjuk kan man ta bort locket så den mesta vätskan kokar in ordentligt.
Mixa sen med handmixer eller elvisp och lägg i osten. Smaka av med salt & peppar.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0