Mina sillar 2011

Så enkelt & så mycket godare än att köpa färdiga burkar ..

Jag köpte inläggningssill som jag lade in i 1-2-3 lag för några dagar sen.
Men det finns ju även 5-minuterssill som är jättesmidig.

Jag gjorde även Saffranssill med den färdiga

Creme fraichen Gourmet saffran/tomat som jag är tokig i.

Blandade bara i sill i bitar i cremen & klart!!



Currysill med äpple

½ sats inlagd sill
½ rödlök
1/4 grönt äpple
½dl crème fraiche
½ msk majonnäs
1 tsk dijonsenap
salt och vitpeppar
1 msk curry
½ tsk gurkmeja
½ tsk paprikapulver
ett stänk vitvinsvinäger

Låt sillen rinna av och skär i mindre bitar.

Finhacka rödlök och äpple.

Blanda ihop creme fraiche, majonäs & dijonsenap och blanda sedan i kryddorna. 

Smaka av med salt och peppar och vänd ner sillen.


Västerbottenost-sill

ca 400 gr inlagd sill
1 dl majonnäs
1 dl creme fraiche
1,5 dl riven västerbottensost
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 msk dijonsenap
1 krm cayennepeppar
salt, peppar

Låt sillen rinna av och skär i mindre bitar och blanda sedan övriga ingredienser.
Vänd ner sillen och smaka av med saltet och peppar.



Örtagårdssill med vitlök

1/2 sats inlagd sill
1/2 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
1 msk dijonsenap
2 vitlöksklyftor
1 frp frysta örtagårdskryddor
1 stänk vitvinsvinäger

Låt sillen rinna av väl i ett durkslag.  Skär filéerna i mindre bitar. 
Blanda övriga ingredienser till såsen, smaka av med salt och peppar och vänd ner sillen.

 
Trackback
RSS 2.0