Saffransskorpor LCHF

Jag gillar saffransbröd men äter ju då inte vanligt mjöl så nu gör jag det istället på mandelmjöl. Gjorde nu Saffransskorpor.

Det här behöver du:
(ca 50 st)
125 gr grovhackad sötmandel (jag skalade inte mina så de blev lite mörkare i färgen)
75 gr rumsvarmt smör
ca 1½ dl Sukrin
3 ägg
½ gr saffran (1 paket)
7 dl mandelmjöl
½ dl sesamfrö
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 200˚C. 
Vispa smör, sockerersättning och saffran poröst med elvisp.
Tillsätt ägg, ett i taget under tiden du vispar.
Blanda samman mandelmjöl, bakpulver, vanilj, mandel och sesamfrö och rör ner det i smeten.
Vispa försiktigt tills allt är blandat, inte längre.
Tag upp degen på köksbänk och rulla den till två längder som är lika långa som plåten.
Platta till dem lite. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
 
Baka längderna i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
Ta ut plåten & sänk värmen till ca 100˚C.
Låt längderna svalna lite och skär dem sedan i långa, sneda bitar.
Lägg dem med snittytan uppåt och torka dem i ugnen i ca 30 minuter, vänd dem efter halva tiden.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0