Khaled Hosseini

Har nu läst Khaled Hosseini båda böcker:
"Flyga drake" och "Tusen strålande solar".

Underbara böcker som jag verkligen kan rekommendera!

Båda böckerna utspelas i Afghanistan under den 
oroliga tid när talibanerna övertog makten.

Böckerna är väldigt gripande och har ett vackert talande språk.


Flyga drake

är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet.
Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en turbulent tid i Kabul.
Och trots att de växer upp sida vid sida lever de i två helt skilda världar.
Amir är en rikemansson medan Hassan är son till Amirs fars tjänare
och tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket.




Flyga drake har också filmatiserats
- jag såg filmen innan jag läste boken.
Vilket jag tycker var synd för det gör att jag hakar upp
 mig på saker i boken  som inte riktigt stämde med filmen. 
Fast filmen är klart sevärd!


* * *


Tusen strålande solar

(som jag tycker är snäppet bättre) handlar om Mariam och Laila.
Två olika kvinnor som är bortgifta med samma man.
De har olika syn på kärlek och familj. Tillsamman utstår de
ett ständigt våld omkring sig, både i hemmet och på Kabuls gator.
De kommer varandra närmre och blir som  mamma och dotter för varandra.
Till slut kommer deras starka vänskap kommer till sist att förändra deras liv.



Kommentarer
Postat av: Anna

Jag fick flyga drake som ljudcd i julas och tyckte den var bra, men fruktansvärd :/

Visste inte att de fanns en till bok av honom, men när jag ser omslaget så vet jag att jag har fått boken och börjat läsa den :D

2012-04-16 @ 21:15:25
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag har också läst hans böcker, och älskar dem!

2012-04-16 @ 21:24:19
URL: http://Loparlisa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0