Februariutmaning första veckan ..




Har hela veckan haft en dunderförkylning .. 
MEN tävlingsmänniska som man är ger jag inte upp i första taget.

Har med de krafter jag haft utfört det jag skulle, fast med ganska lugnt tempo.
Ska ta igen det "lugna" kommande veckor - det är ju det jag VILL!!

Min utmaning innebär:

Kost:
- Äta grönsaker till maten minst en gång om dagen.
- Endast godis, dessert en kväll per vecka.
- Begränsa alkoholintag till max 2 gånger på en månad.
- Ät ordentlig mat lagad från grunden enligt ovan,
med 1-2 mellanmål för att orka träna de flesta dagar per vecka.

Har inte varit några problem med kosten alls .. 
brukar ju annars ibland ta en bit choklad (mörk)
och på torsdagar har vi alltid fika på jobbet
så det är det enda jag försakat denna veckan.
Maten jag äter annars är väldigt bra med mycket grönsaker.
Har ökat mellanmålen då jag tränat.


Styrketräning:
- Dela upp muskelgrupperna och kör t ex underkropp/överkropp
2 gånger i veckan i form av maskiner, fria vikter eller egen kroppstyngd.
Fokus här är på fria vikter och egen kroppstyngd för mer funktionell träning.
- Fokus ligger lika mycket på styrketräning som på konditionsträning i veckoschemat.
- Målet är att bli starkare och öka muskelmassan en del.

På tisdagen körde jag överkropp med focus
på axlar, biceps, triceps - och mage.
Körde även lite "boxing" i ca 15 minuter.

Fredagen tog jag ett hårt ben - rumpa - magpass.

Lördagen gjorde jag 2x25 armhävningar,
2x25 tricepshävningar, 2x50 situps + 2x50 sidositups.

Söndagen körde jag tungt 6x4
framsida axlar, rygg.
Planka i variation 4 minuter.
Blev även ett hårt rumppass på 15 minuter (efter Sumban)



Konditionsträning:
- 2-4 konditionspass i veckan där tempot varierar från pass till pass,
några intensiva intervallpass blandat med långdistans eller PW.
- Fokus ligger lika mycket på styrketräning som konditionsträning i veckoschemat.
- Målet är att öka konditionen/uthålligheten för att kunna springa längre eller snabbare.

Onsdagsmorgonen sprang jag 5 km i 6.30-tempo.

Lördagen joggade jag 1 mil.

Söndagen sprang jag 6 km intervaller, roddmaskin 1 km.
På eftermiddagen var det ett flåsigt Sumbapass &
när jag ändå var på gymmet så sprang jag 4 km
(så totalt 10 km öven på söndagen).



Dessutom har jag mediterat 3 ggr som jag har som målsättning.


* * *


Är mycket nöjd med hur träningsveckan ändå blev då jag varit så förkyld!



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0