Moule marinière - Vitvinskokta musslor



Åhh så gott & så lätt det var!

Första gången jag tillagar musslor.

"Upptäckte" musslor först för några år sedan
och i höstas när vi var i Bryssel frossade
vi verkligen i olika varianter av musslor.

Och nu har jag äntligen gjort det själv.

Denna gången vitvinskokte jag dem.

450 gr blåmusslor (jag hade frysta)
1 msk olivolja
1 finhackad scharlottenlök
1 finhackad vitlöksklyfta
2 ½ dl vitt vin
1 kvist persilja
½ krm vitpeppar
½ dl grädde
2 msk bladpersilja
ev salt

Har du färska musslor så borsta dem noga så att de blir rena.
Sitter det mycket skräp på, skrapa med baksidan på en kniv.
Tag bort "skägget", skölj noga.
Kasta de musslor som inte stänger sig.

Hetta upp oljan i en låg vid kastrull.
Rör ner scharlottenlök & vitlök och
låt fräsa under omrörning någon minut.
Tilsätt vin, persiljekvist och peppar
och låt koka ca 2 minuter.

Lägg ner de frysta musslorna.
Koka under lock 3-5 minuter.
Ta upp musslorna och kasta de musslor som inte öppnat sig.

Tillsätt grädden och koka ihop spadet till
cirka halva mängden återstår.
Smaka av med salt.
Lägg ner musslorna och strö över persiljan.




receptet kommer helt enkelt från den frysta ICA-förpackningen ..


Kommentarer
Postat av: Anna

Bara så här kom jag på att jag inte svarade på din fråga. Jag sprang en lång runda i veckan. Jag kunde inte vänta 0)

Det blev 75 minuter på löpbandet här hemma. Nästan 11 km =)

2012-02-18 @ 19:25:17
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/
Postat av: Anna



Javisst är det gott med tacogratäng :D



Håller med dig, man får bara bestämma sig. Kanske blir det milen imorgon för mig oxå =) Jag tycker de är roligare att springa ihop med någon. De kan vara rätt jobbigt att ha en treåring springandes runt löpbandet här hemma ibland :/



Aha, Kalmar =) Trevligt!

2012-02-18 @ 19:52:11
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/
Postat av: Henrik - Allt om LCHF

Musslor är bra mat! Detta recept är kanske det mest berömda, men vill man göra det ännu mer LCHF så är <a href="http://alltomlchf.blogspot.com/2012/02/moules-la-creme.html">Moules à la crème</a> ännu bättre :-)

2012-02-19 @ 08:00:24
URL: http://alltomlchf.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0