Äpple eller inte ??

Såg en fråga och ett svar på www.kostdoktorn.se

"Jag är smal, frisk och tränar mycket.
Finns det någon anledning för mig att testa LCHF-kost?

Svaret: Jag tror inte det finns så mycket skäl att hålla en strikt LCHF-kost i sådana fall.
Däremot tror jag att man kan tjäna en del på att gå över lite åt det hållet –
ta bort alla ev lightprodukter, och undvika socker (läsk!) så gott man kan.
Äta mer naturligt fett och mindre industriprocessade snabba kolhydrater
(vitt bröd, pasta, vitt ris).

Då tror jag att många i längden förbättrar uthålligheten vid träning,
och minskar risk för långdragna skador.
Kanske lägger de på sig en aning mer muskler utan att få mer fett på kroppen.
Besvär med
gasbildning i tarmarna brukar minska.
Och kariesrisken minskar markant.
Om man fortsätter äta så förebygger man troligen att fettvikten
ökar när man blir äldre och kanske sportar mindre"


* * * 

 Fick mig att fundera lite ..

Jag har varit på hälsokontroll idag.
Alla prover var på  topp (har inte fått svar ang kolestrol än)
förutom blodsockret som var för lågt endast 3,9.
Man ska inte gå under 5,0 sa sköterskan.

Kan delvis bero på att jag sprungit på morgonen och
endast ätit ägg/majonäs/skinka till frukost.

Men samtidigt undrar jag om det kan bero på att
jag nästan inte äter några kolhydrater över huvud taget.

 Har även kanske märkt en ökning av sk "hjärnsläpp"
dvs jag tappar ord ..  minnet kan svikta lite.
FAST jag hade det så även innan jag började med LCHF.
Tror även att det ofta kan bero på stress.

Frågar mig då enligt ovan ..  bör jag äta LCHF-kost!?

 Grejen är att jag har mått jättebra hela tiden,
magen fungerar som en klocka, jag är pigg, 
jag känner mig mätt mellan målen, maten är superbt god.
Träna har fungerat ypperligt, kan ibland vara att jag känt mig matt
när jag sprungit långt på morgonen
(men beror ju självklart på att jag springer på fastande mage..)

Jag har normalvikt och äter inte LCHF för att gå ner i vikt. 
Men jag tycker däremot att jag lättare håller vikten, jag behöver inte "kämpa"
utan jag äter verkligen mig mätt och håller mig mätt tills nästa mål.
Vilket jag kunde ha problem med då jag åt mycket kolhydrater
(jag kände mig hungrig & sugen jämt).

 Sjuksköterskan rekommenderade ju att jag
bör äta lite kolhydrater på morgonen..  ex ett äpple.

 Kanske jag borde öka lite på dessa livsmedel??
Som det är nu har jag knappt ätit kolhydratrika livsmedel över 5 mg/100.

Men det är så svårt att hitta "rätt" ..
alla är ju så olika, så det som passar mig passar kanske inte någon annan.

Är lite rädd att om jag börjar äta kolhydrater så ökar mitt sötsug,
vilket jag klart märker om jag "fuskar".



Ett äpple eller inte  ???


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Svårt att veta vad som är rätt. I min familj äter vi LCHF-kost för att vi mår bra av det och ingen behöver gå ner i vikt. Jag unnar mig sällan något utanför LCHF, men det är mest för att jag som du skriver ovan är rädd att jag ska öka mitt sötsug som jag absolut inte vill ha tillbaka.

Kanske kan du öka på med lite rotfrukter. Lite fullkornsris ibland. Och någon frukt.

Hoppas du kommer på något som passar dig.

2012-02-08 @ 22:40:21
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag tycker det är svårt att hitta en balans. Äter jag något åt sockerhållet så triggas de igång rejält. Kan du inte testa en månad till och gå och göra ett test till? Kanske var det en tillfällighet.

2012-02-09 @ 11:22:42
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0