Yoga i ny dimension

Jag har utövat yoga i snart 6 år nu men först nu har jag kommit att riktigt njuta av den.

Har egentligen inte tyckt det varit särskilt kul eller skönt under tiden.
Men efteråt känns allt så toppen så därför har jag fortsatt.

Mitt problem har varit att jag hela tiden vill PRESTERA ..  bli bättre och vigare ..

Och visst har jag blivit smidigare & vigare men det är ju inte YOGA!

Vad jag menar är att det tar tid - ge inte upp om du känner att
"detta passade inte mig" - utan ge det lite tid!

Efter ett yogapass känner jag lätthet, glädje och ett lugnt inre
och detta har jag även börjat känna av under själva passet.



Yoga betyder förening.
Och målet med yoga bör vara förena kroppen med själen.

Astanga (jag utövar den yogaarten) betyder åtta steg som består av:  

yama
(förhållningssätt till omvärlden),
niyama (förhållningssätt till sig själv),
asana (fysiska ställningar),
pranayama (andningsövningar),
pratyahara (kontroll över sinnena),
dharana (koncentration),
dhyana (meditation) och
samadhi (förening av t ex kropp och själ, jaget och omvärlden).

Ashtangayogan, i sin traditionella form, integrerar vart och ett
av dessa åtta steg i ett och samma system.

När vi utövar ashtangayoga så som det lärs ut 
får  vi effekter på flera olika plan, såväl fysiskt som mentalt.

Som till exempel:

Ger starkare, smidigare och längre muskler och
löser upp spänningar och blockeringar i kroppen

Ökar mental och fysisk styrka, flexibilitet, uthållighet och balans

Renar kroppen från gifter och slaggprodukter

Stärker immunförsvaret och ökar ämnesomsättningen

Ökar självmedvetenheten och reducerar stress

Rätar ut snedheter i kroppen och frigör nervsystemet

Förbättrar syreupptagningsförmågan & kvaliteten på andningen

Ger allsidig träning för hela kroppen

Balanserar tarmarna och de inre organens funktion och kvalitet

Botar eller lindrar de flesta problem i rygg, axlar och nacke

Väcker kroppen och sinnet till liv och ger mer energi och livskraft

Ökar andlig medvetenhet och känslighet

Hjälper oss gradvis att leva ett sundare liv
och att bli mer uppmärksamma på kroppens signaler

Lugnar sinnet och förbättrar minnet, koncentrationsförmågan,
kreativiteten och livskvaliteten

Hjälper oss att hitta balans i våra liv och ger oss
ett redskap att bättre hantera livets svängningar



Låter det flummigt ??

Kanske om man inte har Yogat ..  annars förstår man nog vad som menas.

Jag älskar att träna hårt, svettigt & tungt .. 
och Yogan passar så bra som komplement till allt det.
Och idag är jag glad att jag inte gav upp när det var som "tråkigast" ..





Just nu florerar det "yogautmaningar" hos många bloggare,
där man under 1 månad ska yoga varje dag.

Jag har funderingar på att ägna mars månad åt det.
Att yoga mellan 20-30 minuter minst varje dag i 30 dagar.
Mest för att få in "vanan" och lugnet.

Någon mer som är sugen ???


Kommentarer
Postat av: livetoday - 52 kilo

detta behövde jag läsa! har funderat på att köra yoga! har kört det någon enstaka gång men liksom inte fattat grejen men man behöver nog ge det tid! :)

2012-02-16 @ 20:36:59
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Fighting Spirits

Yoga är inte bara min grej, sorgligt nog för jag om ngn hade behövt det imed jag är lika vig som ett kassaskåp... ;)

2012-02-16 @ 21:26:20
URL: http://fightingspirits.blogg.se/
Postat av: Kayla

Toppen, Ja jag hänger på, yoga varje dag i mars.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0