Sjusovardagen

 
Tänkte ha sovmorgon idag men vaknade tidigare än jag ens brukar..
 
Märkligt med tanke på att jag kom i säng sent.
Dock känner jag mig pigg och utvilad så det är ok.
 
Läste sen att det är "sjusovardagen" idag ..
kollade wikipedia där det stod:
 
Sjusovardagen - Sju sovare
  Denna benämning på dagens datum infördes 1680 och fanns där fram till 1901, då den utgick.
Den fanns där till minne av en legend om sju kristna, som omkring 250 ska ha
blivit inmurade i en grotta och då fallit i sömn samt vaknat först 447,
alltså ungefär 200 år senare, när grottan öppnade sig.
 
 
Läser sen i vår tidning att traditonen säger att:
sover man länge denna dagen kommer man tvingas
förbli sömning och fortsätta försova sig ett helt år framöver.
 
Tur att jag vaknade tidigt ändå!
 

Kommentarer
Postat av: Lotta -Fokuserad Energi

Jag hade klockan på ringning kl 7 idag:) Vilken tur:)

2012-07-27 @ 11:23:24
URL: http://www.fokuseradenergi.se
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Nooo jag som sov längre än 10 tilochmed!! Detta år kommer inte bli roligt ;D

2012-07-27 @ 12:27:40
URL: http://emeliemaria.blogg.se
Postat av: Lana

Vad bra... vi har också vaknat i tid! ;)
Vad intressant att läsa! Kul med spännande info! :)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

2012-07-27 @ 13:33:12
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Pia

Och jag och Leia som sov ända till 10.05 idag, 11h i sängen varav en timme amning sammanlagt under natten... Ok jag tar smällen då att jag får vara trött resten av året imed jag är pigg som en lärka idag. =)

2012-07-27 @ 14:57:41
Postat av: Pia

Leia=Lillfis dock inget jag kommer gå ut med på fb så du vet det.. =)

2012-07-27 @ 14:58:17
Postat av: Russin

hj hej..

hahaha här har jag sovit typ hela dagen idag.. :) Fast först sprang jag 1 mil som tur var..

Ang min pulsklocka så vet jag faktiskt inte det.. har inte gått in i intsällningarna så på den utan användr den bara vid löpning och crossen.. ska se om jag får tid att kolla den..

kramisar

2012-07-28 @ 18:55:57
URL: http://russinsdagbok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0