Ayurveda



Jag var på en spännande föreläsning om Ayurveda i söndags.

Mitt första "möte" med Ayurveda hade jag för ca 8 år sedan då jag och en kompis
var på Tylösand Spa. Just den helgen hade de Ayurveda-tema.
Det var samma tillfälle jag först testade yoga också.

Ayurveda och yoga hör lite ihop.

Ayurveda eller kunskap om livet (ayur= kunskap, veda=liv),
är en indisk läkekonst med tusenåriga anor från den vediska kulturen.

I ayurveda är åtgärder för att bibehålla (förebygga)
 en god hälsa lika viktiga som att bota och lindra sjukdomar.

För att kunna må bra både fysiskt och mentalt krävs att vi lever
så hälsosamt vi kan så att vi har balans i våra energier.

Det är när balansen mellan dessa energier rubbas
 som vi riskerar att drabbas av sjukdom.

Man ska fokusera på det friska inte det sjuka.


Det finns tre elementära energier eller doschor enligt ayurvedan:

Vata
(rymd och luft)
Pitta (eld och vatten)
Kapha (jord och vatten)


Oftast är man en blandning av dessa,
jag är en Vata-Pitta.

(Vill du testa dig själv eller läsa mer om detta finns mycket att läsa på nätet.
Till exempel här kan du testa dig.)

Detta är egentligen inget konstigt alls.
Mycket av detta är ganska självklart om man är
lite hälsomedveten och det handlar ofta om sunt förnuft.

Kunskapen om Ayurveda ger
- större självkännedom
- ökad försåelse för ens personlighet
- kunskap om hur man förebygger obalans (sjukdom)

Kan låta lite flummigt men det är väldigt intressant tycker jag.


Ett mål med ayurveda är att LEVA MEDVETET.

Mindfullness har nog de flesta hört talas om.




Ayurveda förespråkar naturlig ekologisk mat.
Gärna vegetarisk så gott det går och så färskt som möjligt.

Man ska endast äta vid hunger och blir man
trött efter maten har man ätit för mycket.

För att må bra av kosten ska man äta efter sin doscha.
De anser finns 6 stycken olika smaker:
sött, surt, salt, starkt, bittert och strävt.

Man ska endast dricka när man är törstig.
Unvika kolsyra för det urholkar skelettet.

Vet man sin doscha då kan man även ta reda på vad man ska undvika.
Jag som är en Vata-Pitta bör helst inte äta för kryddstarkt eller för tung mat.

Det finns hur mycket som helst att läsa/lära om detta
och det är väldigt intressant tycker jag.


Kommentarer
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Åh låter väldigt intressant! Skriver upp det och ska kolla upp såfort jag är ledig! Låter som något jag kan behöva som stressar sönder mig då och då!

2012-06-19 @ 20:19:57
URL: http://emeliemaria.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag tycker också att det är intressant med ayurveda. Har läst en del om det för några år sedan och så köpte jag en bok om det när jag var i Indien.

2012-06-20 @ 09:23:15
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Emma

Det låter väldigt intressant! :-)

2012-06-20 @ 11:21:30
URL: http://emmastaaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0