Blomkålslåda med medelhavssmaker



Vad tråkigt det är när man inte får till fotona man tar på maten.
Och när jag upptäcker detta har jag redan ätit upp den!

Gjorde en blomkålslåda som jag tycke blev jättegod och
trodde bilderna ska visa det med.

Men icke .. tråkiga färglösa bilder blev det.

Men jag kan säga att jag tyckte det var godare än det ser ut.

Här är i a f receptet:



Blomkålslåda med smak av medelhavet

1 blomkålshuvud
1 pkt bacon
300 gr kryddkorv (jag hade Timjan/Salvia)
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
150 gr fetaost
3 soltorkade tomater
1 dl oliver  (gärna utan kärna Zeta har en god)
2 tsk oregano
½-1 tsk salt
peppar
2 dl riven ost

Gör så här:

Sätt ugnen på 200°.

Skölj blomkålen och ta bort stocken.
Skär den sen i ca 1 cm stora skivor och
förkoka den ca 5 minuter och häll av vattnet.

Tärna bacon och skär korven i mindre bitar.
Stek detta klart.

Lägg hälften av blomkålen i en gratängform.
Lägg bacon/korvröran över och sen resten av blomkålen.

Tärna fetaost & soltorkade tomater som läggs överst
tillsammans med oliverna.

Vispa ihop grädde, creme fraice med pressad vitlök & tomatpuré.
Krydda med salt & peppar.

Häll såsen över formen och toppa med riven ost.

Gratinera i ca 15-20 minuter.






Kommentarer
Postat av: Russin

sparar ner detta recept direkt.. :) Tackar så mycket, tror jag kommer älska det..

2012-06-12 @ 20:01:48
URL: http://russinsdagbok.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Det låter jättegott. Spar receptet.

2012-06-13 @ 21:50:23
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Sofia - ett bättre du

Ohh, jag älskar blomkål i alla dess slag :). Och det där med att fota mat... alltså det är ju sjuuuukt svårt. Ofta ser det ju inte så aptitligt ut även om det är det. Men det här både lät och såg gott ut tycker jag :)

2012-06-14 @ 19:30:41
URL: http://ettbattredu.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0