Typ mozartkulor ..



Blev lite sugen att testa då jag gillade mandelmassan
som jag hade till semlorna så mycket.

Så jag gjorde lite godis -
tanken var mozartkulor men det kan jag nog inte kalla det.
(Går att byta ut sukrin/stevia mot vanligt florsocker 1-2 dl.)

Så här gjorde jag i alla fall:

15 rostade hasselnötter

2 dl mandelmjöl
3 msk sukrin melis
½ kr stevia
3 msk grädde

75 gr mörk choklad
½ dl grädde
2 tsk smör

smält mörk choklad
(mätte inte mängden, kanske 100 gr)
hackade nötter eller kokos

Gör så här:

Mandelmassa

Blanda mandelmjöl med sötning och grädde,
täck över och låt stå svalt.


Tryffel

Hacka choklad fint och lägg i en bunke,
koka upp grädden, lägg i smöret som får smälta
 och häll över chokladen.
Rör till chokladen är smält - låt stå svalt tills det stelnat.
(Tar nog ca 30-60 min - jag var otålig och ställde en stund i frysen.)

När tryffeln är stelnad ta en hasselnöt som du täcker tryffel över.
Ta sen en sked mandelmassa, platta ut och täck över tryffeln.
(Om det blir mandelmassa över är det ju gott bara att
chokladdoppa det, håller annars i kylskåp i flera dagar.)

Doppa i smält choklad och rulla i hackade nötter eller kokos.



Kommentarer
Postat av: Lana

Vilket mumsigt godis! Det här ska provas nån gång! :)

Jag gjorde en gång pajdeg på mandelmjöl och det smakade nästan som mandelmassan... men det gjorde inget... för jag älskar mandelmassan! :)

Ha en fin lördag!

Kram

//Lana

2012-03-24 @ 17:37:56
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sofia

Mm ser gott ut! :)



SV: Det finns inte Crossfit på mitt gym heller, men jag körde ett eget med min PT. Sjukt kul! :)

2012-03-24 @ 17:38:57
URL: http://borninmay.blogg.se/
Postat av: Elena

Åh, såg goda ut! Ska nog testa att göra det någon dag :)

2012-03-24 @ 19:46:34
URL: http://ellisono.blogg.se/
Postat av: Monicas Mat

Rollsroycegodis!

2012-03-25 @ 10:26:07
URL: http://monicasockerfritt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0