Sweet Shepards pie eller Cottage pie

 

(Är mycket godare än det ser ut ... ;)

 

 

Detta gjorde jag lite då och då förr men nu var de länge sen.

Jag smakade detta första gången när vi var på skolresa

i England (Scarborough) då jag gick i 9:an.

 

Jag älskar ju lammfärs men det går med vilken färs man vill ha.

Bytte ut den vanliga potatisen mot sötpotatis & blomkål till moset.

 

Bara lägga (en icke-så-såsig) köttfärsås i botten på en form,

 bre över (valfritt)  mos och gratinera färdigt i ugnen.

 

 

Så här gjorde jag:

 

SHEPHERDS PIE

  

 Köttfärsröra:

600 gr lammfärs/nötfärs

1 pkt bacon

10 champinjoner

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

2-3 dl krossade tomater

1 dl rött vin

2 msk tomatpuré

1 tsk salt

Peppar

 

Mos:

2 stora sötpotatis

ca 1/3 blomkålhuvud

salt, peppar

ev. 1 äggula

 

Strimla backon , hacka lök och stek i lite olja.

Tillsätt köttfärs och låt det bryna med.

Lägg i övriga ingredienser och låt det puttra ca 15-20 minuter.

Köttfärsröran ska koka in dvs inte vara blaskig.

Smaka av med salt och peppar.

 

Lägg i en ugnssäker form.

 

Skala potatis och skär i skivor, dela blomkålen i mindre bitar

och koka i lättsaltat vatten tills det mjuknat.

Häll av allt vatten och mixa med handmixer eller elvisp till mos.

Blanda ev i en äggula men går bra utan också.

 

Bred moset över köttfärsen och gratinera i ugn 15-20 min.

Smaka av med salt och peppar.

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi MATSAFARI

Det här är alla tiders! En enda gång har jag lagat den här rätten. Dags igen känner jag!

2012-10-23 @ 13:40:19
URL: http://matsafari.matmolnet.se
Postat av: Anna -vit dröm

Hej! Ja visst det gick jättebra att göra mobilinlägg. Jag har en iPhone 4s Jättebra tycker jag!
ha en fin dag!
Kram Anna

2012-10-23 @ 15:08:36
URL: http://vitdrom.blogspot.com
Postat av: Karro

Ser alldeles underbart gott ut.

2012-10-23 @ 22:50:10
URL: http://livskraft1.blogspot.com
Postat av: Lana

Mums, vad gott det låter! Jag har aldrig smakat sötpotatis... Dag nu...
Sparar receptet! :)
Ha en toppen dag!
Snart åker vi till Thailand! :)
Kram kram

Svar: Har du inte testat sötpotatis än !!! DÅ är det verkligen dags !!! ;) Så gott att göra ex klyftpotatis i ugn .. mycket godare än vanlig om du frågar mig.Ja nu längtar man!!! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-24 @ 06:45:06
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

Oh, lala, tycker det både låter och ser väldigt gott ut!
Jag älskar för övrigt sötpotatis, uuunderbart god och lite söt smak! :)

Ha en riktigt toppenfin onsdag!
Kram Sonja

2012-10-24 @ 07:04:42
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0