Paleo - stenålderskost - naturlig mat

 
 
Jag har blivit mer och mer intresserad av Paleo.
Stenålderskost är ett annat ord.
Det är inte så väldigt stor skillnad från LCHF.
 
Men Lchf har mjölkprodukter det har inte Paleo.
Paleo = stenåldersmat dvs en kost baserad på vad människan åt på stenåldern.
Glutenfri och mjölkproduktsfri kost.
 
 
Ren mat, inget fabrikat - alltså ingen färdigmat, processad,
framställd av industri, utan rent kött, fisk, nötter, ägg, bär.  
 
Rent & naturligt är det som gäller! 
 
Paleo är egentligen ingen lågkolhydrat kost utan det handlar mer om att välja rätt livsmedel,
som inte skapar irritationer i kroppen, enligt paleo är dessa spannmål och mjölkprodukter.
 
 
Bra saker att äta är:
 

Protein: lamm, gris & nötkött, fisk, kyckling, skaldjur, ägg

Kolhydrater: ex blomkål, broccoli, zucchini, aubergine, svamp, lök, spenat, bär, sötpotatis

Fett: avocado, olivolja, kokos + kokosolja, nötter (ej jordnötter)

Saker att se upp med: bröd, potatis, socker, mejeriprodukter, bönor, soja

 

Har läst mig till att man då & då kan äta feta ostar och även lite grädde.

 Jag älskar ju get/fårost så det får det bli ibland.

 

Tanken är också att försöka hålla sig till ekologisk, närproducerat så gott det går.

 

Sen tycker jag inte om att sätta namn på kosten utan jag tycker

"NATURLIG mat " låter som det jag vill äta.

 

Jag kommer testa ett tag - på mitt sätt.

Kommer inte vara en "slav" utan så det känns bra.

 

Har ni erfarenheter ??


Kommentarer
Postat av: Lana

Jag håller med! Man ska lyssna på sin kropp och på sitt eget sätt! :) Hoppas vi kan ge varandra tips och idéer! :)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

2012-09-07 @ 11:14:26
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

Tycker inte heller man ska behöva sätta en etikett eller namn på allting. Kör på det som funkar och det som gör att man mår bra, oberoende namn eller etiketter. :)
Drar mig själv mer och mer åt "Paleo"-hållet och tycker att det funkar bra för mig! :)

2012-09-07 @ 11:33:25
URL: http://motionwellness.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Jag tänkte försöka mig på en "mejerifri"-vecka här framöver. Inser att jag använder mycket grädde och creme fraiche i maten. Ska bli kul att se vad hu äter framöver.

2012-09-07 @ 14:50:54
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Anna

Hittade du något fint på sportamore? =)
Håller med, varför sätta ett namn på något. Nu gör jag de av ren vana(skriver LCHFmuffins tex.), men maten jag äter är min livsstil och de är inte alltid jag äter grädde osv till maten. Jag mår toppen av de och de är ju de som räknas. Så kul när alla hittar de som passar en bra. Hoppas på att kunna inspireras av dig och kanske blir de att jag äter så några gånger i veckan :P Kram kram

Svar: Mycket fint men måste hejda mig lite nu ... ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-09-07 @ 21:24:19
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Magnus

Hej Maria

Tack för att du länkat till oss med receptet på kokostopparna och vad bra att du tycker om dem. Det finns massafler Paleorecept i vårt Paleoskafferi http://undervarttak.blogspot.se/p/paleoskafferiet.html både strikt Paleo och sådana med mejerivaror.

Roligt att du provar Paleomat - och som du säger ren och naturlig mat är bäst, det gör stor skillnad för kroppen!

Lek och njut!

/Magnus

2012-09-14 @ 13:22:49
URL: http://undervarttak.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0