Kålrotsgryta med lövbiff

 
 
 
Såg ett recept hos Ealina som lät så gott (har för mig jag sett att hon kallat det just "åh så gott" )
så jag kunde inte låta bli att göra en variant av det.
 
Och gott blev det..  Kålrot är en väldigt god rotfrukt som jag inte använt så mycket förut.
Och i en gryta med lövbiff blev det smarrigt !!
 
Jag höftade lite med ingredienserna men "typ" såhär gjorde jag:
 
(3-4 port)
 
1 stor kålrot
400 gr lövbiff
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
6 champinjoner
1 rågad tsk röd currypasta
1 tsk färsk riven ingefära
2 tsk lantfond
1 burk kokosmjök
broccoli (jag hade fryst)
sockerärter (jag hade fryst)
 
 
Strimla lövbiffen och stek den lite lätt först, lägg ur på en tallrik.
 
Skär kålroten i tärningar och bryn i kokosolja i en stekgryta.
Tillsätt hackad lök, vitlök, ingefära, currypasta och rör runt.
Låt det steka lätt en stund (gärna under lock) tills kålroten börjar mjukna, ca 15 min.
Rör om då och då så det inte bränns.
 
Tillsätt det stekta köttet, kokosmjök och lantfond.
Låt koka några minuter tills det tjocknat.
 
Lägg i  broccoli & sockerärter och låt det koka med någon minut.
( Bara tills det tinat om de är frysta ).
 
Smaka av med salt & peppar.
 
 
Lite färsk spenat & tomater hade jag till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Mmm...supergott! :)
Lövbiff är ju så gott att tillaga på olika sätt! Den här grytan måste jag också laga nån gång!
Ha en fin dag!
kram
//Lana

2013-04-04 @ 15:54:37
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: ealina

Kul att du gillade "min" Åh-så-gott! Och med mer grönsaker i så kan det ju bara bli ännu bättre ;)
Och tack för länken!

Svar: Klart jag länkar! Det var väldigt gott .. Kålrot är en rotfrukt jag inte ätit så mycket förut men den är ju jättgod! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-04 @ 17:13:45
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: Pauline Cederblad

Mmm, ser helgott ut ju!! Får försöka komma på någon egen anpassad variant :)

2013-04-04 @ 19:41:56
URL: http://starkochslank.blogg.se
Postat av: linn

Åh, detta är ett recept i min smak!

2013-04-07 @ 21:00:52
URL: http://www.linnlundborg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0