Matfusk mm

 
 
 
Något som gör mig förbannad/förtvivlad är fusk!
 
Och nu särskilt detta matfusk, där de lurar oss konsumenter.
Låter oss tro att vi köper bra mat !!
Det är en sak att skriva vad det innehåller (vilket man inte alltid bli klokare av).
Och  med kunskap kommer man långt men det värsta är ju när de inte ens deklarerar innehållet.
 
Har ni facebook?? Bli "vän" med Matfusket som ger massor med bra råd/tips.
 
 
Sen när det gäller innehållsförteckningar där det verkligen står innehållet.
Vem förstår allt vad det är !?   
 
Såg någon tipsa/varna om innehållsförteckningen på en Nutrilettbar.
Något många säkert tar till nu när sommaren närmar sig..
 
Jordnöt/chokladbaren innehåller:

Glukos, mjölkprotein, invertsocker, jordnötter (10,8%), oligofruktos, socker,
sojaprotein, kakaosmör, äpple/päron-koncentrat (2,6%), torrmjölk, kakaomassa,
dikaliumfostfat, trikalciumfosfat, veteflingor (0,4%), trinatriumcitrat,
aromämne (naturlig jordnöt), salt, magnesiumoxid, emulgeringsmedel (lecitin),
surhetsreglerande medel (citronsyra), järnfosfat, askorbinsyra, nikotinamid,
zinkoxid, tokoferylacetat, kopparsulfat, kalciumpantotenat, mangansulfat,
riboflavin, pyrodoxinhydroklorid, tiaminhydroklorid, retinylacetat, folsyra,
natriumselenit, kaliumjodid, biotin, kolekalicferol, cyanokobalamin.
Innehåller nötter.
 
 
=/ 
Hallå !!??  Behövs allt detta ???
 
 
Den här killen gillar jag !!
 
 
 
Det här med att köpa bra mat är inte så lätt som det låter alltid.
 
Det ska vara ekologiskt, miljövänligt, naturligt/tillsattsfritt och närproducerat...
Man blir ju förvirrad av mindre.
 
Jag själv prioriterar i första hand närproducerat.
Köper ofta av bonden 500 m bort, kött, ägg, grönsaker.
Det är inte alltid ekologiskt men jag gynnar de nära och det är jättefint kött.
 
När jag handlar affären försöker jag handla ekologiskt så länge det är ekonomiskt försvarbart.
Vi är dock en familj på fyra (nästan vuxna).
 
Sen finns det saker jag verkligen vill ha eko av t ex bananer, citroner, kaffe & mejerivaror.
 
Har ni hört talas om "The dirty dozen" ?
De 12 livsmedel man bör välja ekologiskt för de drar till sig besprutningsgifterna extra mycket.
Det är äpplen, paprika, persika, nektariner jordgubbar, vindruvor, spenat, sallad, selleri,
gurka, blåbär och potatis. (Här är en artikel att läsa i Metro).
 
I min butik kan det vara svårt att hitta flera av dessa ekologiska.
Försöker dock tänka på det när jag är i större varuhus.
 
 
Motsatsen till dessa är "The clean fifteen"
 livsmedel som är mer tåliga mot gifter och därmed inte  lika viktiga att välja ekologiska, de är:  
 lök, kål, majs, ananas, avokado, ärter, grapefrukt, honungsmelon, vattenmelon,
champinjoner, mango, kiwi, sparris, aubergine & sötpotatis. 
 
 
Hur tänker ni ?? Visst är det lite jobbigt för visst VILL man välja allt eko!!
 
Men priset styr ganska mycket också. Jag tänker som så att även lite gör nytta.
Försöker när det finns i min närbutik alltid välja ekologiska alternativ och
är jag i storbutik brukar jag prioritera enlig ovan när det är ekonomiskt försvarbart.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Nej det är verkligen inte enkelt när man står där i affären och ska välja bland allt som finns...
Vi köper nästan bara "närodlat" vad gäller kött, maler och stoppar korvar på egen hand. Att sen Håkan jobbar i matvärlden underlättar ju visserligen en hel del:)

Kram

2013-04-22 @ 16:50:15
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: jannica

Klart man vill köpa BRA produkter, men tyvärr blir det ju rätt dyrt om man ska handla enbart det! :/ Och angående innehållsförteckning, jag blir tokig, men kör som Jamie Oliver säger, är de för mkt text bakom så skippar jag det men ändå svårt, speciellt om man inte har kunskapen som mig, väldigt lätt o bli lurad. Väldigt bra inlägg av dig!

Svar: Ja man kan inte göra ALLT rätt, men lite är bättre än mycket. Det kostar mer med bra mat tyvärr .. Jamie Oliver är en klok man!! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-22 @ 17:05:11
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se
Postat av: Catharina

Jag tycker Jamie Oliver är bra på de saker du nämner. Men jag gillar inte att mycket av det han lagar är snabba kolhydrater och 0 %-ig yoghurt som fett. Dock gillar jag att han fokuserar MYCKET kring grönsaker när han lagar mat, det är bra.

Jag köper ekologiska ägg. Närproducerat kött, oftast. Tyvärr finns inte pengarna till att köpa ekologiskt när det gäller mejerier el grönsaker. Det känns också som att ekologiskt är överdrivet dyrt bara för att. Skulle vi handla en kundvagn med bara ekologiska matvaror...skulle vi öka vårt matkonto markant. Sen känner jag personligen inte att jag kan klaga på den icke ekologiska maten...när det finns människor i världen som knappt har tillgång till rent vatten, än mindre mat. Då känner jag att jag ska vara glad för att jag får var mätt. Det är så JAG känner, sen vad andra väljer det är deras val! Inget är fel! Jag och min man har inte så mycket pengar, vi lever bara livet en gång (förmodligen) då vill vi resa, göra spontana nöjen osv...det skulle inte vi kunna göra i den utsträckningen vi gör nu om vi skulle handla ekologiskt. Så är det bara.

Kram C

2013-04-22 @ 19:27:14
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Det där med mat är verkligen ett krångligt kapitel, om man väljer att göra det krångligt vill säga! Klart att man kan välja att äta fiskpinnar och pulvermos varje dag, men när man inte vill det krånglar det till det lite, samtidigt som det är väldigt roligt att gå i affären och vända och vrida på produkterna och inspektera innehållsförteckningen. Som student är ekonomin också lite begränsande i matinköpen, men jag resonerar såhär: hellre bra kött färre gånger, än irländsk köttfärs flera dagar i veckan. Ser verkligen fram emot den dagen ekonomin inte är fullt så begränsad.

Förresten, fiskbiffarna i det andra inlägget såg urgoda ut, de läggs i att-äta-listan! :)

Svar: Ja det är synd att det ska vara så dyrt att äta bra mat! Man får verkligen prioritera och välja vissa delar. Finns ju annat man vill göra med .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-24 @ 12:54:43
URL: http://hejklassiker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0