Det här med skor ...

 
Har just nu sådant dilemma över detta med träningsskor.
Skulle just nu behöva nya både inomhusskor (gruppträning ) och joggingskor.
 
Men det är ju en hel djungel det här ..
Ska jag köra "säkra" kort eller våga satsa på nytt??
 
Har sprungit i Asics i fem år nu och älskar dem egentligen.
Köpte ett par Nike Free 3.0 förra året men inte sprungit så mycket med dem.
Fick ju först en fotskada (vet inte om det berodde på skorna dock)
och sen på sommaren började ju benhinneproblemet.
 
Dessa platta Nike älskade jag under min utomhuscirkel.
Är underbara att stryketräna och utföra lite lättare flåsövningar med.
Sen kan det också vara orsaken till benhinnorna!??  Vet ju inte!!!
Men gillar verkligen känslan av att ha lätta skor !!
 
Hade inte tvekat att köpa nya "plattskor" om jag inte hade haft ont
eller visste att de gör det hela värre...
 
Är riktigt sugen på ett par mer "riktiga" ex  Five-Fingers.
 
 
Sen frågar jag mig hur "dyra" behöver de vara!?
Jag har alltid unnat mig bra skor d v s bland de dyraste,
men är de verkligen mycket bättre än mellanklassen ??
 
Köper jag lite billigare kan jag ju stället köpa flera !??
 
Mitt löpsteg är ganska neutralt, gränsen till pronering.
Jag landar ganska mitt på foten sa min sjukgymnast.
 
 
Visst är det svårt med skor !??  Har ni favoriter ??
 
 
  
Mina utslitna favoriter när de fortfarande var fräscha ...
 
 
 
Sen är det ingen nackdel om de är snygga med!!
Gillar färgglada skor ..  ;)

Kommentarer
Postat av: Marie

När jag köpte nya springarskor sist frågade jag honom om barfatoskor typ nike free med tanke på att jag har haft problem med benhinnorna och han tyckte inte att det var rätt skor för mig, eventuellt att gå kortare sträckor i till att börja med men inte att springa i. Jag skulle ändå vilja ha ett par, just för att tex. styrketräna i samt att ha på jobbet. Kram

Svar: Hmm ja det får nog bli ett par "riktiga" löparskor nu igen, köper nog ett par lättare för gymmet också. Reebooks crossfitskor är ju ganska läckra med! Hmm .. inte lätt alls! ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-03 @ 08:40:06
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Fröken L

God morogn.. :)

Jag springer i ett par löpskor från Adidas som jag älskar.. men jag kan inte gå/pw i dom för då får jag skavsår..
så jag köpte ett par SOC walkingskor till mina pw och jag är nöjd med dom med, men de är för odämpade för att jag ska kunna springa i dom..

har kollat på nya löpskor men tror inte jag törs gå från Adidas för de har ju varit så bra för mig.. men jag skulle vilja ha ett par som jag kan både springa i och pw i utan att få skavsår.. är så bökigt att ta med två par och byta när man är på gymmet..

kramisar

2013-01-03 @ 09:41:42
URL: http://liteomalltihop.blogg.se
Postat av: Fröken L

God morogn.. :)

Jag springer i ett par löpskor från Adidas som jag älskar.. men jag kan inte gå/pw i dom för då får jag skavsår..
så jag köpte ett par SOC walkingskor till mina pw och jag är nöjd med dom med, men de är för odämpade för att jag ska kunna springa i dom..

har kollat på nya löpskor men tror inte jag törs gå från Adidas för de har ju varit så bra för mig.. men jag skulle vilja ha ett par som jag kan både springa i och pw i utan att få skavsår.. är så bökigt att ta med två par och byta när man är på gymmet..

kramisar

Svar: Så synd, mina joggingskor skulle jag eg kunna gå i jämt! SÅ sköna så det får nog bli liknande igen till löpningen ..
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-03 @ 09:41:43
URL: http://liteomalltihop.blogg.se
Postat av: Karro

Sedan min stressfraktur i foten har jag blivit avrådd från alla jag frågat att springa i barfota skor.
Kram

Svar: Ja det är nog kanske dumt att utsätta sig mer, synd för jag gillar barfotakänslan.:)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-03 @ 11:07:56
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: felicia

vid neutralt löpsteg så är det bra att köra med lätta skor.. viktigt dock är att du tränar upp foten och lederna.. vi är idag inte vana vid att vara utan stöd. Kör på 2 mellan(lite högre)prisvariant.. ett par stadiga och ett par lätta och varva.. Fötter mår bra av variation och se sedan till att byta skor innan dom är utnötta :D

Svar: Tack så mycket för tips/råd !! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-03 @ 17:12:20
URL: http://www.tkhl.wordpress.com
Postat av: Lisa

Kär alltid på det du VET fungerar:) Hittar man en modell man gillar, fortsätt och var glad:) För sen försvinner den ur produktion och då inser man hur lycklig man var;) Hehe,,,

Svar: Jo som sagt varför egentligen ändra någon man trivs med! Men lite typiskt mig, blir så lätt uttråkad att "göra" (med) samma saker, förändring behövs för att jag ska känna mig nöjd - när det gäller det mesta!! ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-03 @ 22:30:10
URL: http://loparlisa.se
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Jag kör bara på mina nike, har haft samma modell i tre år! Har dock lite speciellt löpsteg så måste ha dyra skor om jag ska springa mycket (iaf enligt de på löplabbet ;)

Svar: Ja de borde ju veta. Fast sist när jag sprang på band på Intersport tyckte de jag skulle ha (den dyraste Asics) och enligt sjukgymnasten borde jag haft en annan sko!?? Vem ska man tro på!? Man hoppas ju man får rätt råd .. Härligt med Chania, du blir inte besviken !! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-04 @ 00:40:00
URL: http://emeliemarias.wordpress.com
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Åh det är till chania vi ska!! :D Vad mysigt !

2013-01-04 @ 01:10:10
URL: http://emeliemarias.wordpress.com
Postat av: Sanna

Upplever samma sak. Speciellt svårt är det för att det sällan går att säga innan hur de känns på foten, utan det visar sig först efter de första löprundorna. Jag köpte dock ett par idag från Löpklinkiken. Där brukar jag få bra hjälp :)

Svar: Ja precis, man behöver nästan testa några gånger innan man känner att de är riktigt bra! Undrar om man får öppet köp då ?? ;) Bra med proffshjälp, brukar springa på band i butiken där de filmar för att se vad som passar.
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-04 @ 18:24:49
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: ealina

Hm, fast jag tror ju egentligen att det naturligaste är bäst för kroppen. Så jag skulle satsa på fivefingers.
Sedan måste du kanske vänja kroppen (och fötterna) lååångsamt med dem. Jag har haft mina i ett par år och jag använder dem jäääämt (fast njej, inte under vintersäsongen förstås).
Iofs så är jag en barfotaperson från början, har aldrig tofflor eller inneskor. Och platta skor när jag måste ha en riktig sko typ.

Men sen, när man vant kroppen och fötterna vid att vara barfota ser jag faktiskt ingen anledning att "variera sig". Byt terräng i så fall, inte skor ;)


Svar: Ja egentligen vill jag inget hellre .. bara att jag är så rädd att få skador/värk. Har varit lite drabbad i år. Men som sagt det gäller väl att "smyga" in barfotatekniken .. fast det är så svårt att hålla emot. Tränar du gruppträning med dina?? Typ step, danspass ??
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-07 @ 14:11:26
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: ealina

Nej, inga gruppass.. Just danspass och sådant där man vrider foten ska man vara försiktig med med såna skor förstås..

2013-01-07 @ 18:40:36
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: Sanna

Nu har jag hittat skorna som jag ville ha efter mycket letande! Jihooo! Hur har det gått för dig?

Svar: Hmm har inte kollat än men måste göra det snart!! Är ju inte alltid så lätt att hitta de perfekta skorna.
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-08 @ 12:57:40
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Klas

Hallå!
Vad gör du med dina gamla utslitna skor?

2013-07-04 @ 22:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0