Saker som skrämmer mig ..

Jag är en ganska orolig typ .. en som ofta ängslar sig i onödan INNAN saker ens händer.
Kan vara både i stort och smått tankarna går.
 
Ingen bra egenskap alls men jobbar på det.
 
 
Googlade precis lite om det och hittade detta på vårdguiden:
 

        Generaliserat ångestsyndrom

innebär att en person sällan eller aldrig kan kontrollera sin oro och ängslan.

Det påverkar hela tillvaron för den drabbade. De mest effektiva behandlingarna vid

generaliserat ångestsyndrom är kognitiv beteendeterapi och antidepressiva läkemedel.     

Generaliserat ångestsyndrom börjar oftast under barndomen eller tonåren.

Sjukdomen är vanligare hos kvinnor än hos män.

 

Det tycks även som att fler äldre än yngre personer drabbas av generaliserat ångestsyndrom, 

till skillnad från andra ångestsyndrom.

 

Att känna oro, ångest eller bli ledsen och trött av motgångar och påfrestningar är helt naturligt

och något vi alla råkar ut för. Det innebär inte att man lider av generaliserat ångestsyndrom.

För att få diagnosen ska man ha långvariga besvär som gör det svårt att sköta ett arbete,

fungera socialt och fungera i familjelivet.

 

 

En person med generaliserat ångestsyndrom är:

mer eller mindre konstant ängslig

osäker

okoncentrerad

rastlös

pessimistisk

spänd

stresskänslig

lättretlig.

 

Han eller hon kan även lätt bli uttröttad.

 

Det är vanligt med dålig sömn och att man oroar sig på ett överdrivet sätt för stort som smått.

Det kan i sin tur ge kroppsliga besvär som spända muskler, huvudvärk, tandgnisslan,

svettningar, darrningar, muntorrhet, hjärtklappning, mag- och tarmbesvär och ett behov av att kissa ofta.

 

Personer med generaliserat ångestsyndrom vet att deras omgivning många gånger

tycker att de oroar sig i onödan och tar ut olyckor i förskott.

 

I likhet med annan ångest kan en ändrad livsstil ha goda effekter .

Det kan till exempel vara att sova regelbundet, minska kaffe- och nikotinkonsumtionen,

motionera regelbundet och ha avslappningsövningar.

 

För en del kan självhjälp i form av en bok vara hjälpsamt. En bok som kan rekommenderas är

"Fri från oro, ångest och fobier: råd och tekniker från kognitiv beteendeterapi"

av Maria Farm Larsson och Håkan Wisung"

 

***

 

 

Fick först en "AHA-upplevelse" sen blev jag lite full i skratt.

Kanske ska man ta det på allvar men det känns ändå som jag har kontroll på det och inte så allvarligt än.

Men kan nog vara bra att känna till hur man förebygger så det inte blir värre.

Förmodligen är detta vanligare än man tror.

 
 
Saker jag nu oroar (helt meningslöst - jag vet ;)  mig för är:
 
Sjukdomar - både mig själv och nära och kära
 
Döttrarna - VAD ?? som kan hända dem
 
Att mixern ska braka ihop - mitt bästa hjälpmedel just nu
 
Något ska hända maken som reser långt till och från jobbet för tillfället
 
Föräldrar som inte mår bra
 
Att min kropp inte ska orka med träningen
 
Att det ska regna midsommarafton
 
 
 
Ja, jag skulle kunna göra en lång lista egentligen.
Men nu tar jag och går ut och springer lite istället!
 
 
Ha en fin dag & oroa er inte i onödan !!!  :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Haha, jag tror att du och jag är ganska lika i mycket. Jag har också lätt att oroa mig, tycker att det har blivit värre med åldern. Oroar mig mest för att det ska hända nära och kära nåt men även om småsaker. Kan vara en av anledningarna till min dåliga sömn. Dock försöker jag genom yoga och meditation och terapi hitta ett lugn för som du säger det är så onödigt att oroa sig när man inte kan styra över saker. Snacka om onödig energi!
Kram på dig!

Svar: Ja det är märkligt vad mycket gemensamt man har med många man inte ens har träffat! Här känns så med dig länge .. likasinnade! Lite kul ..Ha en riktigt fin midsommar nu!!! Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-06-20 @ 08:05:32
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Karro

Försöker att inte oroa mig så mycket MEN när barnen föds kommer inte en oro automatiskt med det?
Kram

Svar: Ja det blev nog värre när barnen kom .. och ju äldre de blir desto mer orolig blir man!! =/ Små barn små bekymmer . Ligger lite i det!!Men nu har vi midsommarmys och oroar oss inte!! ;) Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-06-20 @ 10:45:23
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Lana

Herregud, de har ju beskrivit mig! Jag är precis likadan! Oroar mig för ingenting! Och de där symptom stämmer på mig nästan alla...
Ska verkligen ta tag i yoga och träning! Ska kolla den här boken! Säkert är det värt att läsa den!
Kramar!
Ha en underbar midsommar!
//Lana

Svar: Ja den boken skulle man nog läsa. Har dock så svårt för "självhjälpsböcker". Har köpt så många men kommer sällan igenom dem ..Ha en härlig midsommarhelg du med Lana!! Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-06-20 @ 13:29:54
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Mamma

<3

Svar: <3
mariasfavoriter.blogg.se

2013-06-22 @ 22:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0