Franska färsbiffar med dragonpepparsås

 
 
 
Såg ett recept i vår morgontidning Barometern som inspirerade mig.
Gjorde dock om en del så det passar mig mer.
 
De kallade det "Hackad pepparbiff" eller "Franska färsbiffar".
 
Pappa & syster kom på besök och blev våra gäster igår.
Gjorde en rödvinsås till dem och en till mig..
Den jag gjorde till mig redde jag för att den skulle tjockna lite med fiberhusk.
Bara pyttelite och den blev lite "geleig" men smaken blev bra.
 
 
Så här gjorde jag :
 
 
Franska färsbiffar
(4 port)
 
600 gr nötfärs
1 ägg
1 tsk salt
1 tsk timjan
2 hackade vitlöksklyftor
1 tsk lökpulver
½ dl rött vin
1 tsk 5-peppar
 
Blanda allt i en bunke och låt vila några minuter.
Forma biffar och stek ca 3 min/sida.
Förstek gärna lite lätt och låt går färdigt i ugnen på 175°.
 
 
Rödvinsås nr 1
 ej Paleo (men LCHF-vänlig):
½ hackad gul lök
2 dl grädde
2 dl rött vin
2 msk kalvfond
1 msk rödvinsvinäger
1-2 tsk dragon
1-2 tsk svartpeppar
1 msk Shoyu
50 gr smör
 
Blanda ingredienserna (ej smör) i en kastrull och låt sjuda tills den tjocknat.
Vispa ner smör och smaka av om det behövs mer kryddning.
 (Denna såsen är ej med på fotona, blir inte så mörk i färgen)
 
 
Rödvinsås nr 2
(Paleovänlig  - ca 2 port))
2 dl rött vin
½ gul lök
2 mjuka dadlar
1 tsk tomatpuré
1 tsk dragon
½ tsk 5-peppar
 
Koka upp och låt sjuda tills ca ½ av vinet återstår.
 
Sila av och tillsätt sen:
2 tsk kalvfond (eg inte paleo??)
ca ½ krm fiberhusk under kraftig omrörning
Smaka av om det behövs mer kryddning.
 
 
Jag hade ugnsrostad sötpotatis & palsternacka till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Skagenast skicka över bilden/länken till mannen så vet han vad han får laga ikväll =)

Svar: Haha är det så man gör .. ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-14 @ 14:40:02
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Anna

Wow, måste testa. Ser såååå gott ut!

2013-03-14 @ 21:23:09
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0