Priotering eller ett slags tvång !?

Har funderat lite på det här med min träning.
Jag är ju väldigt schemalagd när det gäller den.
Fungerar bäst så för mig för då blir det verkligen av.
 
Och när det kommer annat emellan så bär det emot att ändra träningsplanen.
På gott och ont antar jag.
 
Ibland får jag dåligt samvete när jag försöker "styra om" saker för att jag ska kunna träna.
Är det så viktigt egentligen att träna  ??
 
För mig känns det som att träningen är prio ett ofta.
Inte om det gäller barnen förstås, de har alltid gått först.
Men om det är annat, kompis vill gå på bio eller
som nu när pappa är i staden och ville träffas.
 
- "Kan vi ta det på onsdag när jag ändå inte tränar !?? "
Säger jag och hörde hur "dumt" det låter !? Eller ??
 
Nu funkade det för honom på onsdag annars hade jag givetvis skippat träningen.
Lika då vi ska ha våra tjejträffar, försöker styra lite så det blir bäst för mig ..
Själviskt !??  Ja kanske, men fungar det så gör det.
 
Annars prioterar jag egentligen inte träningen här heller,
har aldrig missat en kväll med tjejerna.
 
Men om jag "missar" planerad träning får jag oftast lite dåligt samvete.
Både för mig och för gymmet !!  Låter märkligt det sista men jag tränar
på ett litet gym  och när det gäller gruppträningen är vi inte alltid så många.
 
Och eftersom jag typ går på alla pass är jag ganska saknad ;).
Har märkt det nu när jag vilat en del pga benhinnorna.
 
 
Så ibland känns träningen lite som ett tvång ..  fast ett roligt sådant.
Jag tycker verkligen det är roligt !! Är väl därför jag prioriterar det i första hand.
 
Fast ibland har jag också svårt att "känna efter" om jag är hängig
eller kroppen kanske skulle må bra av lite vila. Borde bli bättre på det.
 
 
 
Hur känner ni ?? 
Tränar ni "spontant" eller har ni schemalagt ??
Ruckar ni på det sen - frivilligt ??
 
 
Bild från tidningen i somras, nu längtar jag efter uteträningen !!
- 13 grader var det när jag klev upp idag så det är inte riktigt att tänka på än .. ;)

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag planerar kommande veckas träning varje söndag. Jag vill träna och det är frivilligt och det är lika viktigt som att äta, sova och krama gullisen. Vi har alla begränsat med tid och ALLT kan inte vara viktigt. För mig är träning viktigt och ligger på min topp-5 lista där så klart familjen ligger 1:a. MIna val reflekterar vad jag tycker är viktigt så jag väljer hellre bort andra saker som ligger utanför listan:)

Svar: Bra svar Lotta! För mig är träningen som ett husdjur som behöver vård varje dag ... en ganska bra liknelse, hobby som hobby !! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-12 @ 07:48:48
URL: http://www.fokuseradenergi.se
Postat av: Fröken M - Vinn ett stort "Vintage" doftljus !

jag försöker träna åtminstone tre pass i veckan - löpning ! Dock helt ostrukurerat - jag tar det när det passar, kommer ofta på det i sista sekund och sticker ut ! Men faktum är att ju fler dagar som går mellan passen ju sämre samvete får jag, så egentligen kanske det vore "bättre" med fasta träningsdagar och tider !

Svar: Ja för mig funkar planering bäst. Annars är det så lätt att "skjuta" på träningen..
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-12 @ 08:42:21
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Marie

Jag brukar varje vecka (på söndag eller måndag) skriva in i kalendern hur jag ska träna under veckan. Sen kan det hända att det ändras om nåt kommer emellan. Nufötiden har jag ett mer avspänt förhållande till det, inte hela världen om jag missar ett pass. Förr i tiden fick jag ångest av det men inte längre vilket känns skönt. Jag älskar att träna och mår bra av det men jag dör inte om jag inte kan träna en dag, jag har ju så många andra dagar att träna på. Tror att det gäller att hitta en bra balans så att det inte blir en stress.

Svar: Visst är balansen viktig! Och planering gör allt så mycket lättare .. Träningen gör ju under för hälsan så den vill man helst inte bli utan.
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-12 @ 08:45:55
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Marta

Som småbarnsförälder är planering och logistik a och o för att få vardagen att gå ihop. Träning planeras in och dessa tider är lika heliga såsom tid att hämta på dagis eller arbetstiden. Utan träning blir jag en trött och grinig person som vare sig familj eller vänner vill egentligen umgås med. Lyckligtvis lever jag med en man med stort tränignsintresse och vännerna finns på ett eller annat sätt i anslutning till träningen. Så att boka fika utifrån träningstid är för mig lika självklart som att jag inte bokar in det på arbetstid.

Svar: Perfekt att kompbinera vänner med träning .. ett härligt sätt att umgås på! Jag går på yoga med min bästa väninna, då hinner vi ju umgås lite innan & efter. Perfekt! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-12 @ 11:28:42
URL: http://martunia.se
Postat av: Pia

Bra skrivet, känner precis igen mig! För mig är träningen jätteviktig. Utan det mår jag inte bra. Familjen, barnen är ju förstås alltid viktigast. Fick lite dåligt samvete förra helgen då sonen ville att jag skulle komma ut med honom för att spela fotboll. Men jag ville ut och springa. Och jag sprang. Men sen hann jag spela fotboll med sonen senare på dagen. Så det löste sig ändå. Jag tränar nu oftast på morgonen då den övriga familjen ännu sover. Så då påverkar inte min träning resten av dagen eller kvällen. Utom att jag är rätt trött på kvällen ;-). Det kan också störa mig om det kommer någonting annat då jag tänkt träna. Men det sker rätt sällan och jag har blivit bättre på att hoppa över planerade pass.

Svar: Det är ju perfekt med morgonträning så man har tid till annat på kvällen .. Men jag fick bra kommentarer som lindrar mitt dåliga samvete lite..
Träning kan vara lika viktigt som att jobba eller äta, så känner jag ofta! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-12 @ 11:51:18
URL: http://piappel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0