Raw Food

 
 
 
Mat är ett av mina stora intressen OCH hälsa .. ibland går det ihop och ibland inte.
 
Just hälsomat, superfood intresserar mig mer och mer.
Faktum är att jag tycker hälsosam mat ofta är godare, smakar mer och är betydligt fräschare. 
Dessutom är det ofta mycket roligare att laga.
 
Just nu har jag fastnat lite i Raw Food. Passar ofta bra ihop med paleokosten.
Men vad är rawfood egentligen, inte alla vet och jag vet inte så mycket heller.
 
Jag gör det lite lätt för mig och kopierar en förklaring som Erica Palmcrantz ger här:
 
"Raw food är frukt, grönsaker, rotsaker, bär, nötter, frön, torkad frukt, alger, skott,
groddar, vissa sädesslag, syrade grönsaker, kallpressade oljor, honung samt superfoods.

Råvarorna äts som de är eller tillreds genom att de körs i matberedare, mixas, syras eller torkas.
Maten upphettas inte över 42°. Nu kanske du undrar varför gränsen ligger just vid 42 °?
 

Att maten inte upphettas över de magiska 42 graderna har några huvudsakliga betydelser:

 

När maten upphettas över 42° försvinner 60-80 % av näringen i maten.

 

Vid 42° inaktiveras levande enzymer som finns i vegetabiliska råvaror.

 

Levande enzymer hjälper vår matsmältning och våra celler att ”läka sig själva”.

 

Vid upphettning över 42 ° försvinner också något som kallas biofotoner.

 

Biofotoner förklaras lättast så här:

"– svaga men sammanhängande elektromagnetiska vågor som utsänds av alla levande system -

som tycks vara nära förbundna med cellernas fysiologiska och biologiska funktioner som levande ting.”

Kan låta invecklat med det är den energi som vi inte alltid ser men känner.

 

Då maten inte upphettas alls bevaras även all vätska i frukten och grönsakerna.

Vatten är något oerhört viktigt för din kropp och för att din hjärna ska fungera så optimalt som möjligt.

 

Cellerna i din kropp har väldigt lätt att tillgodogöra sig vattnet när det kommer genom frukt och grönt,

annars kan det vara lätt att det vatten du dricker bara går igenom din kropp utan att tas in till cellerna.

 

Genom att äta raw food håller du ditt immunförsvar högt, blir friskare och starkare.

Du får en hög energinivå som gör att du når dina drömmar och
mål med en större lätthet  och har roligare på vägen. "
 
* * *
 
 
 
Har ni erfarenheter, tips, recept så är tar jag tacksamt emot !
 
 
 
 
Underbara färger - eller hur !!??
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

MMmmmm love it, ända nackdelen är att choklad inte finns med.... dumt! ;O)
Kram

Svar: Men det finns ju faktiskt Raw choklad!! Köpt hem kakaosmör jag ska testa göra choklad av sen .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-20 @ 13:51:56
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Snorkkis

Jag är också väldigt nyfiken på rawfood, så jag läser här och lär! ;)

Svar: Ja det är så spännande .. känner mig nästan lite frälst!! ;) Mixtrar i köket varje kväll nu .. och det blir väldigt gott - tycker jag!!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-20 @ 19:13:44
URL: http://www.snorkkis.se
Postat av: Snorkkis

Spännande! Jag fortsätter inspireras :)

2013-03-20 @ 19:18:07
URL: http://www.snorkkis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0