Blomkålsgratäng

 
 
Blomkål är så gott tycker jag men det blir SÅ tråkigt på bild.
Nu hade jag ändå "pimpat" gratängen med soltorkade tomater ..  ;)
 
Jag serverade gratängen med en god och köttig chorizo.
Annars kan man lägga något köttigt (korv/skinka) i gratängen.
 
SÅ här gjorde jag blomkålsgratängen:
 
1 blomkålshuvud
3 ägg
1 dl kokosmjölk (el grädde)
1 dl majonäs
4-5 soltorkade tomater
1 msk dijonsenap
½ tsk salt
peppar
 
Sätt ugnen på 175°.
 
Dela blomkålshuvudet i buketter och låt koka ca 3 min i saltat vatten.
 
Häll av vattnet och lägg buketterna i en ugnssäker form.
 
Vispa ihop äggen övriga ingredienser och häll över.
 
Gratinera i ugn ca 10-15 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Mmm...så gott! :)
Det var så längesen jag gjorde gratäng på blomkål! Tack tack för påminnelsen!
Jag tycker det är jättegott att blanda kokosmjölk med majonnäs, blir så god och len smak! :)
Ha en toppen kväll!
Kramar!
//Lana

2013-05-02 @ 19:22:50
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Gott med blomkål. Har aldrig testat att göra gratäng med det... ska testa det.

Minns att jag la upp en bild en gång på en fiskgratäng och blomkålsmos... och hela bilden såg bara mesigt ljus ut. Tur att blomkål är godare än det ser ut på bild. :-)

Svar: Ja visst blir man besviken. Man äter något som är SÅ gott och på fotot ser det bara mesigt ut .. svårt att beskriva utan bra bild ibland! ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-02 @ 20:28:01
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Karro

Blomkål är verkligen supergott. Kan bara gissa hur fantastiskt gott det är med blomkålsgratäng.
Kram

2013-05-02 @ 20:43:53
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Yvonne Falkhufvud

Tack underbara du för alla goda recept och tankar du bjuder på .
Har du någon korv att rekommendera som är paleovänlig?

Ha det gott!

Svar: Helt paleovänlig har jag inte hittat men de med mycket kött i (90% eller mer) känns ändå ok och är ofta goda. Jag gillar de med lammkött i. Är inte ofta jag äter korv men ibland är det gott!Ha en fin dag!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-02 @ 21:06:00
Postat av: Catharina

Den där gratängen lät god, speciellt med soltorkade tomater! Jag brukar göra en gratäng med blomkål, kantareller, parmesan, vitlök och grädde!

Kram C <3

Svar: Åh det lät jättegott det med !! Ska jag komma ihåg ..:)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-02 @ 22:57:34
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: dorro

Vi älskar blomkål i vår familj. Nästa gång blir det gratäng helt klart. Bra att ha variation på favoritmaten.

2013-05-03 @ 09:04:16
URL: http://www.dorro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0