Småbiffar i ugn med pepprig sås

 
 
 
Jag är barnsligt förtjust i köttfärsbiffar.
Går ju variera så enormt mycket i massor med olika smaker.
 
Här gör jag en variant som jag gjort både på nötfärs och lammfärs.
Älskar att ha färska kryddor i, blir så mycket smak men går bra även med torkad.
 
Jag hade idag grönpeppar i såsen men det är lika gott med rosépeppar också.
Såsen är väldigt pepprig vilket jag gillar vill man ha den mildare minskar man på pepparen.
 
Recepten räcker till 4-5 portioner beroende på hur hungrig man är ..
 
 
Nötfärsbiffvariant:
600 gr nötfärs
1 ägg
2 msk rödvin
1 msk lantbuljong (jag har Voltaire)
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk färsk eller 1 tsk torkad timjan
1 tsk dijonsenap
lite salt, vitpeppar
 
Lammfärsbiffvariant:
600 gr lammfärs
1 ägg
2 msk rödvin
1 msk lantbuljong (jag har Voltaire)
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk färsk eller 1 tsk torkad rosmarin
1 tsk dijonsenap
lite salt, vitpeppar
 
Grönsaker att toppa biffarna med ex:
Paprika, champinjoner, lök
 
Sås:
3-4 dl grädde
½ dl vatten
1 msk mortlad grönpeppar (eller rosépeppar)
½ tsk grovmald svartpepper (eller mortlad)
1 msk lantbuljong
½-1 msk shoju (soja)
 
Tips:
Även gott att toppa med lite riven ost överst.
 
 
Sätt ugnen på 180°.
 
Biffar:
Vispa upp ägg med vin, kryddor och senap.
Blanda i färsen och gör små biffar.
Bryn biffarna i lite kokosolja ett par minuter.
Lägg i en ugnssäker form med plats för såsen över och lägg över skivade grönsaker.
 
Vispa ihop ingredienserna till såsen och låt koka några minuter.
Smaka av med ev mer salt & peppar.
 
Häll såsen över biffarna (ev riven ost över) och låt de gå färdiga i ugnen ca 10-15 minuter.
 
Servera valfria tillbehör. Jag hade wokade grönsaker idag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Visst är det fint i Turkiet, vill dit fler gånger =)
Skulle köpa byxorna och då var de slut i min storlek =(((
Komiskt, ska göra en liknande sås någon dag framöver. Kanske rent av testa ditt recept :P kram

2014-08-31 @ 15:49:27
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Terese

Åh, så gott! Din mat ser alltid så god ut! Mums! :)

2014-09-01 @ 08:29:25
Postat av: Lana

Mums, så gott det låter! Blev nu också sugen på biffar!
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

2014-09-01 @ 10:12:43
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0