Smakrik räksås med färskost & ädelost

 

 

 

Drycken Prosecco är en liten favorit här just nu. Det italienska vita mousserande vinet som är väldigt prisvärt. Brukar ofta bli det till välkomstdrink eller till förrätt. Jag som egentligen inte är så tokig i vitt vin kan även ta ett glas till fisk & skaldjursrätter.

 

Här gjorde vi just en räksås där jag hade Prosecco i, går även med vitt vin.

 

Jag serverade Bönspagetti till. Bönpastan är glutenfri och väldigt god.

Finns flera varianter - jag hade den av svarta bönor.

 

Annars är det jättegott med ex zucchinispagetti till.

 

I såsen kan man även byta ut färskosten och bara ta ädelost (150 gr) eller tvärtom, blir dock lite mildare smak med färskost (kanske mer passande om barn ska äta).


Så här gjorde jag räksåsen:

(4-5 port)


1 kg oskalade räkor
50 gr ädelost

100 gr färskost (gärna med vitlök)
2 dl grädde

1 dl creme fraiche
½ dl Prosecco eller vitt vin
1 fiskbuljongtärning
1 finhackad vitlöksklyfta
salt & peppar

ev rosépeppar, chiliflakes


Skala räkorna.


Koka pastan enligt anvisningarna på paketet (eller gör zucchinispagetti) .


Låt osten smälta i en kastrull med grädden & creme fraichen.


Tillsätt Prosecco, buljongtärning och den hackade vitlöken. Låt sjud några minuter.
 

Lägg sist i räkorna, blanda runt och smaka av med salt, peppar. Gott är även rosépeppar & chiliflakes.

Servera sedan med valfritt tillbehör.

 

 

 
 
 
 
 
 
 Mycket god pasta - rekommenderas !!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 
Trackback
RSS 2.0