Lammfärsbullar i tomatsås med krämig Quinoatabbouli

 
 
Jag äter inte så mycket kött längre men något jag verkligen gillar så är det lamm.
Köper gärna lammfärs som ju går att variera så oändligt.
 
Och nu när vi ska till Turkiet på lördag blev jag sugen på turkiska smaker.
Spiskummin, koriander och mynta. Härliga smaker !!
 
Gjorde en variant på "Italienska köttbullar i tomatsås", så det blev lite typ Turkiska köttbullar.
Jag kokar dem i tomatsåsen, det är enkelt och blir saftigt och gott.
 
 
Gjorde en typ Tabbouli på quinoa till, blev krämig och god.
 
 
Lammfärsbullar i tomatsås 
 
Färsbullarna:
500 gr lammfärs
1 ägg
1 tsk spiskummin
½ tsk torkad koriander
1 tsk salt
 
 
Tomatsås:
500 gr krossade tomater
(eller 2 brk - gott med mkt sås)
½-1 dl vatten
1 liten hackad gul lök
1-2 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 msk tomatpuré
1 msk balsamvinäger
½ msk Tamarind soya
½ tsk salt
peppar
hackad färsk mynta efter smak
 
100 gr zucchini (ca ½ normalstor)
 
 
Börja med såsen. Bryn lök, vitlök i olja.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, balsamvinäger, soya, salt och peppar.
Låt koka sakta ca 10 minuter, tillsätt ev lite vatten om det blir för tjockt.
Riv zucchinin grovt och lägg i durkslag, salta lite över och låt stå ca 10 minuter.
 
Vispa upp ägget med kryddorna till köttbullarna.
Tillsätt färsen och gör köttbullar, lägg gärna på en fuktig skärbräda.
 
Lägg försiktigt i köttbullarna i tomatsåsen och låt sjuda ca 10 minuter tills de är färdig"kokta".
Krama ur vätskan i zucchinin och tillsätt den när det är ca 5 minuter kvar.
 
 
"Tabboulin" gjorde jag såhär ..
 
Kokte först 2 dl quinoa enl förpackningen.
  
När den var klar blandade jag i:
 
2 msk pesto
1 msk olivolja
½ msk vinäger
½ pressad lime
100 gr förstekt sparris
2 msk finhackad persilja
(Hade ingen färsk persilja hemma så det fick bli fryst)
100 gr fetaost mindre bitar
delade körsbärstomater
ruccola i mindre bitar
hackad färsk mynta
 
Smakade av med salt & peppar.
 
Jag hade myntayoghurt till.
Turkisk yoghurt med hackad mynta och lite salt/peppar i.
Friskt och fräscht !!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0