Enkel & snabb tonfisksås med zucchinispagetti

 
 
 
 
När jag gick på gymnasiet gjorde jag ofta denna enkla & snabba såsen.
Då åt jag vanlig pasta till, nu gör jag hellre något med grönsaker eller LCHF-pasta /mejerifritt.
 
Nu brukar jag ibland även klicka i lite philadelfiaost för lite mer krämighet.
Lite smakrik riven parmesanost överst är alltid pricken över i.
 
 
 
Tonfisksås:
(ca 4 port)
 
2 burkar tonfisk
1 hackad gul lök
1-2 hackade vitlöksklyftor
ev champinjoner i mindre bitar
2 burkar krossade tomater
1 msk balsamvinäger
1 msk lantbuljong / fond
ev. några klickar färskost ex philadelfiaost
oliver eller/och kapris
1 grovt hackad stor tomat
gärna örtkrydda såsom basilika, salvia eller oregano
ev salt, peppar
 
Vid servering:
riven parmesanost
 
 
Låt löken och svamp svettas i en kastrull med lite kokosolja/smör.
 
Häll i tomater, balsamvinäger, buljong  låt koka ihop några minuter.
(Gärna runt 10 så tomaterna får koka ihop lite.) Tillsätt sen färskosten och låt den smälta in i såsen.
 
Lägg i tonfisk, oliver, kapris, den hackade tomaten och ev örtkyddor.
Nu ska det bara bli vamt - behöver inte kokas. 
Smaka av om det behövs mer salt, peppar
 
Servera med valfritt tillbehör.
Jag gjorde här zucchinipasta  (znoodlels) och toppa med riven ost & lite svartpeppar.
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0