Helstekt marinerad ryggbiff med himmelsk sås

 
 
 
När vi var på bröllopsresa i Thailand 1994 så träffade vi ett par från Kristianstad som vi umgicks en del med.
En gång när vi besökte dem så bjöd de på ryggbiff. Det var så gott och receptet fick jag med mig.
 
Detta lagar vi lite då och då när det är "fest". Och nu när jag fyllde år bjöd vi på detta.
 
Är ju så lätt att göra, behöver bara förberedas några dagar innan servering.
Och ibland är ju det smidigt, att man kan förbereda innan.
 
Tror jag ska testa att göra detta med kyckling någon dag. 
 
Såsen till blir väldigt god då jag använder mig av marinaden som köttet legat i.
 
  
Så här lyder deras recept:
4 port
 
600 gr hel ryggbiff
salt
peppar
 
Marinad:
1½ msk Ketjap Manis (söt sojasås)
2 msk vitvinsvinäger
3 msk konc äppeljuice
1 msk grovt krossad vitpeppar
1 msk dragon
4 hackade vitlöksklyftor
 
Sås:
Marinaden köttet legat i
2-4 dl Creme fraiche
ev. salt & peppar
 
 
Sätt ugnen på 175°.
 
Bryn ryggbiffen runtom i smör, salta & peppra.
 
Lägg köttet i en ugnsform eller på en plåt med en köttermometer i.
Låt stå i ugnen till termometern visar 60°. (Tar inte så lång stund.)
 
Blanda under tiden ingredienserna till marinaden.
 
När köttet är 60° tas det ut och låts svalna en liten stund.
Lägg sedan köttet i marinaden, gärna i en plastpåse så det blir marinad
runtom och det är lätt att vända runt några gånger.
 
Enligt receptet ska det marineras i två dygn men jag har även bara låtit det stå i ett dygn.
Så ställ i kylskåp en till två dygn.
 
Skiva upp köttet innan det ska serveras och lägg i en ugnsform eller ett eldfast serveringsfat.
Låt stå i varm ugn (150 °) några minuter till det blir lite varmt.
 
 
Blir jättegod sås av marinaden köttet legat i:
 
Lägg marinaden i kastrull, koka upp och tillsätt 2-4 dl creme fraiche
(beroende på hur mycket man vill  göra).
Låt sjuda några minuter tills det tjocknat, smaka av med salt & peppar.
 
 
 Jag serverar gärna rostade rotfrukter och en god sallad till. 
 
  
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Christer Karlsson

Hej,
I receptet på helstekt marinerad ryggbiff från oktober 2014 står i receptet för marinaden "1,5 Ketjap Manis". Menas 1,5 dl eller 1,5 flaska, i så fall hur stor flaska?

Tacksam för svar/Christer

Svar: Hej Christer! Nu har jag uppdaterat receptet. Det ska vara 1,5 msk Ketjap Manis. Vad bra ut sa till så jag kunde lägga till! Det blir väldigt god smak både på kött och sås av denna marinaden. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-02-03 @ 10:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0