Puerto Rico - Gran Canaria

 
 
Nu har vi varit hemma några dagar efter vår vecka i Gran Canaria.
Det var andra gången jag var där men första var för 20 år sedan då vi var med vår äldsta dotter som bara var 10 månader. DÅ bodde vi i Arguineguín på Sunwing och höll oss mest på hotellanläggningen.
 
Nu bodde vi i Puerto Rico, på Servatur Casablanca. Ett lugnt, modernt och fräscht hotell jag gärna kan tänka mig besöka igen. Hotellet har 16-årsgräns och det var skönt tycker jag. Ljudvolymen var väldigt behaglig .. ;)
Man kunde på riktigt slappna av - lite spakänsla över det hela. Det fanns en solterass på taket där man kunde sola innan solen nådde fram till poolområdet.
Oftast när vi rest tidigare har vi valt lite större anläggningar som har det mesta ex barnpooler & barnklubbar. Allt för att barnen ska ha det så bra som möjligt. Men var sak har sin tid och nu är det mycket mysigare med mindre hotell tycker jag.  Här ser ni utsikten från vår balkong:
 
 
 
 
Sköna korgmöbler där vi brukade sitta och läsa på eftermiddagarna
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
Puerto Rico-stranden är inte så fin men vi tog oss till Amadores flera gånger. Det går att gå dit, en fin stenlagd strandpromend och från vårt hotell ca 2,5 km. Vi gick några gånger och tog taxi en gång. Taxi är billigt, kostade 40 kr enkel resa. Amadores har en fin strand omringad med många restauranger och butiker.
 
 
  
 
 
 
 
Kallt i vattnet men badade ändå varje dag ..
 
 
 
Just strandpromenaden var pefekt att springa på. En backig och skön runda. Fick till joggingturer fyra dagar och tre av dem sprang jag hit och vände. Detta är det bästa sättet att se sig om tycker jag. Testade även träna på hotellets gym en mulen dag. Det ingick tyvärr inte i hotellet utan man fick betala 5 euro/besök. De öppnade dessutom inte förrän kl 10 och jag gillar ju träna på morgonen innan resten av dagen "startar".  Men några morgnar tränade jag cirkelträning på deras solterass. Pefekt innan solen kommit upp och det blir för varmt.  
 
 
 
En dag tog vi en båttur till Puerto de Mogán. Vi valde en fredag som är deras marknadsdag som håller till i hamnen. Och en stor marknad var det, man kunde nog fynda en hel del om man ville. Jag saknade dock ätbart såsom frukt och grönsaker. Gillar när det finns sådant på marknader.
Puerto de Mogán är en väldigt charmig by.  Mycket blommor och många kanaler och kallas även Gran Canarias Venedig. En idyll med vitkalkade hus, färgstarka bougainvilleor och doftande jasminer som klättrar längs husväggarna. 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
Den canariska maten dessvärre var inte någon större upphetsning. Den var fräsch och så men smakade inte så mycket. Tapas är väl ok men blir ju ofta ganska dyrt. Särskilt som mina barn inte är så förtjust i det, blir ju mer prisvärt och gott om man tar in många rätter att plocka med. Det godaste jag åt denna vecka var nog när vi besökte en Indisk restaurang och även en kväll då jag åt en grekisk moussaka.
  
 
En fräsch tonfisksallad på Flipper restaurant vid Amadoresstranden
 
 
En tapastallrik
 
 
 
Eftermiddagarna var de skönaste, då var solen varm och det var skönt att sitta på balkongen eller ..
 
 
...vid poolområdet i de sköna korgmöblerna med en bok och ibland en drink.
 
 
 
Överlag hade vi en fin resa. Kanske inte toppenväder såsom jag önskat. Gillar heller inte egentligen de kalla morgnarna och kvällarna. Tycker ju om när det är ljummet dygnet runt. Men ska man åka bara en vecka över vinterhalvåret är detta ett bra resemål. Kan tänka mig att göra det igen.
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
.
 
 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken M

Åh va härligt med lite semester, sol och värme !
Jag skulle gärna sticka iväg en sväng, men vi har siktet inställt på en långresa nästa gång så här är det spara som gäller ett tag framöver !

Svar: Vad härligt med långresa i planerna! Vill gärna också iväg men har inget bestämt än. Får nog bli lite längre fram. Detta året är det ju tyvärr inte så mycket extra ledighet över jul/nyår. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-04-12 @ 18:14:53
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Livskraft1

Det är alltid härligt att resa och ni ser ut att ha haft det alldeles underbart.
Men vad är det med hotellgym och deras tider eller förläggning av klasser. Gissar att det är många fler än du och jag som gillar att träna på morgonen.
Kram

Svar: Ja visst är det märkligt. På flera resor vi gjort öppnar de iaf kl 08.00 (och det är sent tycker jag ;) men då kan man hänga på låset. Det är ju så skönt sen att äta frukost i lugn och ro när man tränat och sen ta vara på resten av dagen. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-04-15 @ 20:09:24
Postat av: dianasdrömmar

Åh, vad härligt :) kram Diana

2015-04-27 @ 05:52:48
URL: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0