Vegetariska rotsaksbiffar med mandel

 
 
 
Jag försöker få till minst en vegetarisk dag i veckan. 
Gärna att det blir på måndagen, det känns bra efter helgen.
 
Så igår efter jag gjort mandelmjölk började jag göra en smet till grönsaksbiffar.
Jag hade i resterna av mandelpulpan, rödbetor, morot & kikärtor i.
 
Dessa är lätta att göra och går fort. Jag stekte mina i ugnen då smeten blir ganska lös.
Om man vill steka dem på spisen kan man nog tillsätta lite havremjöl eller liknande.
 
Man kan byta ut det mesta här: morot/rödbetor mot andra rotfrukter, kikärtor mot bönor, mandel mot andra nötter. Mandel (nötter) kan även uteslutas helt. Ta vad man har liksom ..  :).
 
Jag gjorde en fetaostsås till som passar så bra till rödbetor. Getost är lika gott!
 
 
Så här gjorde jag:
 
Vegetariska rotfruktsbiffar
(10-12 st )
 
1 dl mandel eller mandelpulpa (om pulpan används behöver den vara väl avrunnen)
300 gr rotfrukter (jag hade 200 gr rödbetor, 100 gr morot)
1 tetra kikärtor (230 gr)
1 ägg
1 tsk salt
peppar, persillade
 
 Sätt ugnen på 225°.
 
Riv rotfrukterna fint i matberedaren/ eller riv för hand. Mixa mandel om inte pulpa används.
Byt sen rivdelen till knivar och blanda i väl avsköljda kikärtor, ägg och kryddor.
(Eller använd handmixer.) Mixa lite lätt till en smet. Smaka gärna av om det behövs mer kryddor.
 
Forma till biffar och lägg på en klädd plåt.
 
Stek dem i ugnen ca 20-25 min. Vänd dem efter halva tiden.
 
 
Fetaostsåsen gjorde jag såhär:
 
2 dl turkisk yoghurt
100 mosad fetaost
 
Bara blanda ihop till krämig sås.
Smaka av med salt, peppar & gärna persillade.
 
 
 
Jag serverade även sötpotatisstrips & sallad till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Det här ser underbart gott ut! :)

2015-02-04 @ 22:12:25
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0