Hälsans viktigaste delar för mig

   
 
 
Jag har under mitt vuxna liv alltid tyckt att jag levt bra och hälsosamt. Har alltid fått kämpa för att hålla vikten (har ganska lätt för att gå upp i vikt) vilket jag iof ibland sett som en fördel för att välja det mer "hälsosamma" livet.  Jag är egentligen en ganska lat och bekväm människa.
 
Jag har oftast alltid lagt Prio 1 på träningen. Maten har varit bra, men ofta stora portioner. Eller ibland för lite mat när jag känt att jag lagt på mig lite vikt. Har inte riktigt hittat en bra balans på hur jag ska äta.
 
Nu sen en tid tillbaka har jag haft mer Prio 1 på maten. Har faktiskt börjat räknat kalorier (är egentligen emot detta) och väga maten. Detta har fått mig förstå hur mycket eller ibland hur lite jag äter. 
 
Under dessa månader har jag förutom gått ner något kg dessutom  "prickat mer rätt" dvs fått bättre effekt av träningen. Blivit starkare, fått synligare muskler - sådant jag kämpat efter i många år.  Jag är nästan aldrig hungrig/sugen längre som jag var förr mellan målen. Det som funkar för mig är flera mindre mål, avslutar kvällen med ett större kvällsmellanmål med mycket proteiner. Eftersom jag oftast tränar på kvällen är jag alltid extra hungrig då.
 
 
SÅ för mig just nu funkar denna ordningen bäst:
 
Maten 
Jag behöver bra näringsrik mat som mättar bra. Äter alltid en sidosallad med surkål varje dag till lunch. Är gott och gör gott. Mat ska vara god och för mig som ofta överäter är det just nu viktigt att väga maten. Har haft svårt att känna mättnad men nu funkar det och jag går aldrig hungrig. Mellanmålen hjälper till.
Jag undviker gluten och socker men är inte rädd för kolhydrater längre, väljer dock ut de jag gillar bäst.

Jag dricker mycket vatten, ett par koppar kaffe och någon mugg te varje dag.

 

Sömnen/Vilan

Sömnen har varit ett problem för mig sen jag var tonåring. Sov så lätt (kom sällan ned i djupsömn) att jag vaknade flera gånger varje natt. Har i perioder inte kunnat somna om utan legat sömnlös. Detta tär på mig. Kan få illamåendekänslor och känner mig otroligt stressad. MEN under det sista året har det vänt. Jag har kunnat slappna av mer, somnar lätt och även om jag ibland vaknar somnar jag alltid om. Jag har nu förstått hur viktig sömnen är. Dock klarar jag mig bra på 6 timmar sömn. Jag försöker alltid få en återhämtningsdag under helgen, oftast söndagen då jag egentligen inte gör så mycket. Vilar knopp och kropp. Läser, relaxar, kollar på film - helt utan krav. Detta för att ladda batterierna.

 

Träningen

Träningen som jag trott varit viktigast försöker jag sätta som nr tre. Älskar att träna. Vill känna mig stark och frisk. Är egentligen en ganska lat person. Jobbar på kontor där jag mest sitter ner så för mig är en timmes träning iaf fem dagar i veckan ett måste. Jag gillar att springa men kroppen (benhinnorna) är inte riktigt lika med på det så jag har under de sista åren ägnat mig mer åt styrketräning. Kan vara flåsiga Cirkelpass eller ett mer tungt gympass. En blandning av detta gör att det aldrig blir tråkigt. Kondtionen får jag på Indoor där jag ju även "Inspirerar" (instruerar).  Jag mår bra av träningen, känner mig lycklig och glad. Här är även utvecklingen/målet viktig för mig. Vill ju få något slags bevis på att jag gör rätt. Träningsvärk gör mig glad. Att kunna öka vikterna likaså. Men jag vilar också kroppen bättre nu. Just balansen som kan vara så svår ibland.

 Jag tror att dessa tre delar gör att jag är så frisk som jag är. Är nästan aldrig sjuk, knappt förkyld. Jag mår psykiskt toppen, har annars lätt för att känna mig lite deprimerad och ledsen. Är en orolig själ egentligen. Men med rätt kost, sömn och träning lever jag ett bra hälsosamt liv.

 

Men ALLRA viktigast är ju dock KÄRLEKEN .. kärlek till/från familj, vänner eller bara bekanta. Har/ger/får man det så är det andra mycket lättare. Lika kärleken & glädjen till livet är viktig för mig. Att man förstår hur bra man har det. Att man är frisk. Och just att man tar hand om sig med de tre punkterna överst gör att det ena ger det andra.  "Win - win" liksom ! 

 

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0