Torskrygg med soltorkad tomat & baconströssel och vitvin/parmesansås

 
 
Oj långt namn på maträtten ..  Men gott blev det.
Bacon är alltid gott på fisk, det salta mot den milda fisken gifter sig verkligen.
 
Såg ett recept för länge sen på nätet på en parmesansås med vitt vin i. Vet inte var men jag hade antecknat ingredienserna och gjorde lite på mitt sätt.
 
Såhär gjorde jag:
 
Bacon & soltorkad tomattoppad torskrygg med vitvin/parmesansås
4 port
 
4 bitar torskrygg
1 paket bacon
3 soltorkade tomater
2 dl torrt vitt vin
1 liten gul lök
250 gr creme fraiche
ca 2 dl finriven parmesanost
1 tsk dijonsenap
½ msk hummerfond
salt, vitpeppar
 
Valfritt tillbehör: jag hade broccolimos (bara mixa kokt broccoli med lite färskost, ev lite creme fraiche/grädde) salt & peppar) & lite sallad
 

Hacka lök fint och bryn lite snabbt i lite smör/kokosolja. Lägg i en kastrull och tillsätt det vita vin. Låt det sjuda tills det mesta av vätskan har kokat in. Tillsätt crème fraiche och den rivna parmesanosten. Låt koka upp så osten smälter in lite (den smälter inte helt).

Smaka av med salt och peppar. 

 

Stek bacon så den blir knaprig i en stekpanna. Låt rinna av på hållspapper. Strimla det stekta baconet & de soltorkade tomaterna.

 

Stek torskryggen i smör i stekpannan ca 5 min på varje sida. Salta & peppra. Kolla gärna med en termometer så fisken håller ca 52°, då är den perfekt tycker jag.

 

Servera sen fisken, toppad med bacon & tomatströssel, sås med valfritt tillbehör.

 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0