Enkla proteinbars

 
 
 
 
Gjorde några bars som är så smidiga att bara ha i kylen eller frysen. Perfekt mellanmål eller till fikat. Jag brukar ta en efter jobbet på väg till träningen för lite snabb energi. De lite härligt sega, vilket jag gillar.
 
Jag gör dem även lite mindre, lite lagom när det bara är för snabbt ändamål eller som fika. Innehållet i dessa är runt 120 kcal. Beror ju även lite på vad man har för "smaksättning".
 
Jag smaksätter med lite olika. Idag hade jag lakritspulver i, blir riktigt gott tycker jag. Ibland har jag kanel eller kaffe med lite extra kakao. Lite man tager vad man haver. Ibland har jag nötsmör och ibland använder jag mig av PB2 - jordnötsmjöl som jag blandar ut i vatten.
 
Detta är en grund för tre stycken, som sagt inte så stora men lite lagom tycker jag. Jag gjorde nu dubbel sats som jag smaksatte lite olika.
 
Proteinbars
3 st
 
1 dl havregryn
2 msk kokosmjöl
½ dl proteinpulver
1 tsk kakao
2 msk PB2 (jordnötspulver) eller 1 msk valfritt nötsmör
ca 3 msk vatten (ev lite kaffe om man gillar kaffesmak)
2 krm vaniljpulver
½ msk Sukrin, Agave eller liknande
knivsudd salt
ev lakritspulver, kanel, hackade nötter, gojibär ...
ev. lite mer vätska om det känns för torrt
 
Jag blandar de torra ingredienserna inkl torr smaksättning i en bunke. Blanda vattnet i en annan bunke med antingen jordnötsmjöl eller nötsmör så det blir utblandat.
Blanda ihop allt noga till en fast deg.Tillsätt ev mer vatten om det blir för hårt eller havregryn/kokosmjöl om det blir för löst. Barsen torkar till lite efter en stund så låt dem inte bli för torra från början.
 
Lägg gärna ut degen på bakplåtspapper i silicon, vik pappret runt och rulla till en längd som sen delas i tre bitar. Lägg i burk eller slå smörpapper runt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken M

Spännande !! det ska jag testa :)

Svar: Ja de är enkla & goda!:)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-09-30 @ 19:48:44
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0