Halloumi & grönsaksgryta

  
 
 
 
 
Gjorde igår en vegetarisk gryta med halloumi. Riktigt god tycker jag den blev. Jag älskar halloumi. Första gången jag åt det var när jag var på Cypern och gick SAS Leisure School (Vingskolan). Då köpte vi stekt halloumi i pitabröd med ajvar och grönsaker i små gatukök. Mmm jättegott!! Detta var 1992 så det är ett tag sen.
 
Det är en standard när vi grillar hemma, halloumi brukar alltid vara med. Och snart är det dags igen - för grillning!  :)
 
Grytan nedan blev god. Perfekt att göra som lunchportioner att frysa in.
 
 
Såhär gjorde jag ..
 

Halloumi & grönsaksgryta

Portioner: 4


200 g halloumiost
2 morötter

10 champinjoner

1 röd paprika
1 gul lök

zucchini ca 10-15 cm
2 msk tomatpuré
2 dl krossade/passerade tomater
1 msk grönsaksfond/lantbuljong

1 msk balsamvinäger
2 ½ dl grädde

2 tsk dijonsenap

1 msk soja
1 tsk torkad timjan

salt och peppar

Kokosolja att steka i

Bönpasta hade jag till här. Annars ex quinoa & broccoli gott till.

 

Skär halloumin i tärningar, morot i tunna skivor, champinjoner i klyftor, paprika i tärningar, zuccini i halverade skivor och hacka löken. Bryn allt i olja någon minut.

 

Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, fond, balsamvinäger,  grädde, senap, soja och timjan och låt det stå och puttra i ett par minuter. Smaka av med salt och peppar.

 

 
 
 
 

 

 

 

 

.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0