Krämig grekisk köttfärssoppa

 
 
 
 
Soppa är något vi alla gillar i familjen. Gör ofta soppa med lite allt möjligt i.
 
Här gjorde jag en köttfärssoppa med lite grekiska smaker. Vill man inte ha aubergine kan man byta ut till potatis.
 
 
Såhär gjorde jag.
 
Grekisk köttfärssoppa
5-6 port
 
500 gr nötfärs eller lammfärs
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 tärnad paprika (jag hade ½ röd & ½ gul)
1 stor grovt riven morot
1 fint tärnad medelstor aubergine, ca 250 gr
2 msk tomatpuré
400 gr finkrossade tomater
2 msk lantfond (jag har Voltaires) / buljong
8-9 dl vatten
2 tsk oregano
1 tsk paprikapulver
1 tsk balsamvinäger
1-2 dl crème fraiche
salt & peppar
 
 
Börja med att stek aubergine mjuk i olja några minuter. Tillsätt de hackade lökarna och nötfärs och låt steka med några minuter.
Häll över i en större kastrull och tillsätt paprika & morot.
 
Häll sen i tomatkross, tomatpuré, vatten, buljong, balsamvinäger & kryddorna.
Koka ca 5 minuter och tillsätt sist crème fraiche.  Låt koka upp och smaka av med salt och peppar.
 
Gott till är fröknäcke eller varför inte ett glutenfritt bröd.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

mums nu blev jag sugen på soppa :)

Svar: Soppa är ofta underskattat tycker jag. Med rätt innehåll och tillbehör är det riktigt gott tycker jag. Även barnen här gillar soppa! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2016-04-23 @ 09:41:33
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0