Morotskakebakelse - rawfood

Rawfoodboll & morotskakebakelse 
 
 
 
 
Jag hade tjejträff med förra arbetskamraterna för ett tag sedann. Jag bjöd på kyckling med sparrisrisotto och en lite mer hälsosam dessert. Älskar ju de morotskakebollarna jag gör så testade nu göra en variant av morotskakor i portionsformar.  Jag tycket mycket om det. Det blir så mycket smak av rawfood.
 
Jag gjorde i portionsbitar i en muffinsform av silicon men funkar även i en lite större med avtagbar kant. Det var smidigt att förbereda botten och fyllning och ha i frysen. Sen gjorde jag toppingen innan de kom för att bre på innan servering. 
 
Så här gjorde jag:
 
MOROTSKAKEBAKELSE
 ca 8 st (lite mindre)

 

BOTTEN

 ½ dl urkärnade dadlar

1 ½ dl nötter (jag använde mandlar och cashew)
1 tsk vaniljpulver
3 msk smält kokosolja 
kokosflingor

 

 FYLLNING

1 dl valnötter
1 dl urkärnade dadlar
1 tsk kanel
1 tsk ingefära (jag har pulver)
½ tsk kardemumma
en nypa havssalt
2 dl fint rivna morötter

 

TILL TOPPING

1 dl blötlagda cashewnötter ( blötlagda några timmar)
1 tsk vaniljpulver
4 dadlar
½ dl vatten
1 msk citronsaft

 

Mixa nötter och dadlar till botten. Det ska bli en fast massa. Häll sedan över allt i en skål och blanda samman med smält kokosolja. Tryck ut botten i en liten pajform eller små siliconformar. Smörj gärna med olja och pudra med kokosflingor för att botten inte ska fasta så mycket i formen. Ställ i frysen under tiden du gör morotssmeten.

 

Mixa dadlar och valnötter så att det blir smuligt. Tillsätt kryddorna och mixa vidare, men bara så att kryddorna blandas samman. Det ska inte bli för mosigt. Häll över i en stor skål och ställ åt sidan. Skala och riv morötterna, läg i en ren kökshandduk och vrid ur saften ur morötterna. Tillsätt morötterna till dadel- och nötmixen och blanda samman ordentligt. Ta ut nötbotten ur frysen och bred över morotssmeten. Ställ helst i frysen cirka 2-3 timmar.

 

Mixa ihop ingredienserna till toppingen i ca två minuter till en kräm. Tag försiktigt ut bakelserna ur formarna och bred toppingen på kakorna innan servering. Toppa gärna med lite kokos.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0