Det bästa med rehab

 
 
Jag har en gammal skada i axel/brösmuskelfästet som jag försöker bli bra ifrån.
Röntgen i höstas visade impingement (inklämningssyndrom) & kalkaxel. Kalkaxel är en form av impingement där förkalkningar i rotatorcuffen skapar en inflammation och svullnad i axelledens stora slemsäck
 
Detta har jag tyvärr gått med i ganska många år. Och jag har märkt av det mer och mer de sista åren då jag börjat styrketräna mer. Det kan gå att operera men även att träna bort om man har tur.
 
SÅ sen tre månader tillbaka är det sjukgymnastik/rehab som gäller. INGEN överkroppsstyrka alls, vilket ju är min favorit så det saknar jag väldigt nu ..
 
I början fortsatte jag med marklyft & skivstångsbenböj men kände att även de övningar sliter en del på axel. Så de sista månaderna har jag även avstått även från det. Men Smiths-maskinen funkar bra har jag märkt eftersom man får bättre balans och inte behöver använda armar knappt så där jag hängt en del de sista veckorna.
 
Annars har det blivit mest kondition för mig. Brukar variera löpband (intervaller) med Curve & trappmaskin. Även cykel som jag värmer upp med ofta.
 
Men det roligaste jag gör är nog dans. Varje lördag har jag startat med Sumba & Afro. Ett härligt sätt att väcka kroppen och inleda en lördag på. Underbar musik med härliga rytmer & sköna moves ... 
 
 
 
 
 
De maskiner jag varierar med under min konditionsträning. Båda är grymma för benen. Trappan känns i baksidan efter ett tag. Gör oftast intervaller här med dubbelsteg/enkelsteg - puls & styrka.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0