Omelettpizza

 
 
 
Omelett gör jag ganska ofta och här är en variant som känns lite mer "fest" ..  Jag vispar äggvitan för sig och får omeletten mer fluffig och inte så känslig. 
 
Jag toppar med vad jag är sugen på eller har hemma och ofta blir fyllningen som min "Boppers special".
 
Så här gör jag till 1 portion:
 
2 ägg
lite salt
lite oregano, persillade eller annan god krydda
 
Sätt ugnen på 150°. Dela äggens vita & gulor i varsin bunke.
Vispa äggvitan hård och fast med lite salt. Vispa gulan med örtkryddan.
Vänd sen försiktigt ner gulan i vitan ex med en degskrapa så det fluffiga i äggvitan finns kvar.
 
 
Bred ut på ett oljat bakplåtspapper antingen en stor "pizza" eller två mindre.

 

Sätt in i ugnen i cirka 10 minuter tills den är fast.Ta ut och vänd omeletten om försiktigt. Lättare när de är mindre så gör man en stor "pizza" är den en fördel att dela botten på mitten.

 

Hög värmen till ca 200°. 

 

Toppa pizzan med vad som önskas ex som jag hade här:

 

Tomatsås/tacosås

Salami

Tomater

Paprika

Avokado

Zucchini

Aioli

Riven ost

Oregano

 

 

Grädda sen "pizzan" ca 10 minuter till osten smält. 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0