Avocadosalladen med stort A

 

 
 

På mitt julbord (även påsk mm) finns alltid denna sallad med. Ett recept jag fått från en kompis!

Den är verkligen fräsch & matig. Går egentligen att använda vilken sallad man vill ha & gillar. (Till julen har jag ibland i även rödkål som jag stekt upp lite lätt först.)  Även gott att ha parmesanost i.


Så här gjorde jag:

300 gr färsk babyspenat
1 knippe ruccola
3 avokado
½ citron
50 gr valnötter
½-1 dl olivolja
2 msk vitvinsvinäger
2 tsk fransk senap (dijon)
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk salt

Ev. parmesanost 


Lägg spenat & ruccola på ett uppläggningsfat.


Dela avokadon, tag bort kärnan och ta en sked och gröp ur avokadon som en stor hel "halva".
Skiva den och lägg den över över spenat/ruccolan.


Droppa citron över och smula över valnötterna.


Blanda olivoljan, vinäger, senap, vitlök & salt och ringla över salladen.

 

 

Här med lättwokad rödkål i botten.
 
 
 
Trackback
RSS 2.0