Amarettotryffel

Fick Ölandsbladet till jobbet igår.
 

Där var lite olika godisrecept
Bl a något som hette "Konjakskulor" som jag ändrade om lite.
Jag bytte dessutom ut konjak mot Amaretto (mandellikör)


 Man behöver:
1 dl grädde
250 gr hackad mörk choklad
1 msk kakao (gärna rawcacao)
1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
1-1,5 msk amaretto (eller konjak, rom, whiskey - vad du gillar) 


Så här gjorde jag:
Koka upp grädde, lägg i den hackade chokladen 
och rör tills den smält.
Blanda ner kakao, vanilj & amaretto/konjak/rom.
Antingen lägg i ex knäckformar
eller låt svalna kallt och 
forma små kulor som man kan lägga i knäckformar.
Jag gjorde hälften / hälften och
garnerade de första med hackad mandel och
rullade de andra i kokos.
Förvara svalt.



Mums ... blev lite för gott ..  ;)


Kommentarer
Postat av: kickan

Detta ska jag pröva..ev i helgen. Men har bara cointreau och baylis,och åvidökonjak. Undrar vilket som blir bäst att smaksätta med?

2011-12-09 @ 19:48:31
Postat av: Jess

Dessa såg inte helt fel ut de heller, blir lite sugen på att prova med glögg i :)



Sv: Mariannetryfflarna är farligt goda vill jag lova, återkom gärna om du gör dem så får jag höra vad du tyckte om dem :)

2011-12-09 @ 20:18:19
URL: http://jesskarlsson.blogg.se/
Postat av: Maria

Funkar säker jättebra med både Contreau & Baileys, j

konjak är inte min favvo !

2011-12-09 @ 22:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0