Haricots verts i tomatsås

Detta åt jag första gången i Grekland.
Gott, fräscht & lätt att göra och passar som tillbehör till det mesta.

Vi hade det till buffén i lördags men är väldigt gott
som tillbehör till sommarens grillmat.

400 g haricots verts (färska eller frysta)
400 g krossade tomater
2 små gula lökar
4 vitlöksklyftor
ev. 1 nypa socker
1/2-1 tsk paprikapulver
1/3-1/2 dl olivolja
salt och vitpeppar

Skala och hacka den gula löken.
Skala och skiva vitlöken så tunt som möjligt.
 Hetta upp olivolja i en stor stekpanna och
låt löken steka sig genomskinlig och glansig.
Häll i vitlöken mot slutet.

Tillsätt tomater, socker, salt, paprikapulver
och vitpeppar tillsammans med bönorna.

Rör om ordentligt och koka sakta i
ca 10 minuter beroende på hur spänstiga du vill ha bönorna.



 


Kommentarer
Postat av: Anna

Skrattar, de är så galet fint. ett måste =)

2012-03-19 @ 20:57:52
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/
Postat av: Lana Driagina

Haricots verts är min vavvogrönsak! Det här receptet ska jag absolut prova! Jag tyckr också att det är gott att bara steka verts i smör och med mycket vitlök! :)

Ha en fin dag!

//Lana

2012-03-20 @ 07:55:22
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0