Söndagsstek

 
 
 Fick för mig att göra en stek.
Minns inte när jag gjorde det senast.
 
Blandade ihop en marinad som jag först lade den i
och fortsatte sen pensla under tillagningstiden.
 
Jag använde mig av fransyska, har inte så stor erfarenhet av
stekar så det kanske finns något som är bättre.
Kan tycka att detta var lite i det segaste laget ..
Men smaken blev väldigt god.
 
 Så här gjorde jag:
 
ca 600 g fransyska
3 hackade vitlöksklyfor
1 msk svartpeppar
1 msk rosmarin
½ dl honung
1 dl Shoyu (soja)
1 dl neutral olivolja
1 msk ingefära, färsk, riven
1msk sesamfrön
 
 
 
Blanda honung, soya, ingefära, sesamfrö, svartpeppar, rosmarin och olja.
 
Lägg marinaden i en påse, lägg i köttet och marinera några timmar, gärna över natten.
 
Plocka ur steken och lägg i en ugnssäker form eller plåt och spar marinaden.
 
Sätt ugnen på 150°.
 
Sätt i en stektermometer och stek köttet i nedre delen av ugnen 
i ca 1 ½ tim tills det når  en innertemperatur av 56°C.
 
Pensla köttet med marinaden några gånger under stektiden.
 
Tag ut och låt det svalna.
Skiva köttet i skivor och lägg på ugnsplåt. Pensla ev på mer marinad.
Täck köttet med folie och värm strax innan servering.
 
(Resterna av marinaden blandade jag med grädde till sås till övriga familjen.)
 
 
Jag åt ugnsrostad sötpotatis, chumicurri, aioli och sallad till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Sparar recept å marinaden också! :)
kramar!

Svar: Ja den var god, passar nog både till kyckling och fläskfilé om man vill.:)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-14 @ 14:20:50
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Mums vad gott det ser ut!! :D Riktigt längesedan jag fick äta söndagsstek!

2012-10-14 @ 14:47:31
URL: http://emeliemarias.wordpress.com
Postat av: Karro

Gott med stek, håller på och letar efter någon god gryta som lagar sig själv ( näst intill) har du några bra recept på det?

Svar: Boeuf Bourguignon, Gulasch eller den Mustiga Höstgrytan jag gjorde för ett tag sen - är goda alla. Rödvin i grytan är det godaste, blir en härlig smak och att det får koka länge !=)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-14 @ 15:37:11
URL: http://livskraft1.blogspot.com/
Postat av: Sonja

Namnam! Det här ser riktigt mumisgt ut! Även om jag inte är ett dugg hungrig, idag har vi lyxat med brunch ute och ätit en massa gottigt! :)
Ha en riktigt fin vecka!
Kram sonja

2012-10-14 @ 16:27:06
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Mårtenssons kök

Det kan ju bero lite på köttbiten, vissa blir helt enkelt mer sega än andra, för just fransyska är annars en bra bit till just stek. Du kan ju också prova laga till stek på rostbiff och se om du tycker det blir bättre.

Svar: Tack för råd & tips!! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-14 @ 16:45:41
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Sanna

Ser fantastiskt gott ut! Du verkar vara en baddare på att få till köttet. Själv är jag dålig på att laga just kött :(

Svar: Jag vet inte om jag är en "baddare" precis .;) Vet bara att om jag använder nötkött blir det godast att steka länge och inte på så hög värme. Då blir det oftast mörare... Använd termometer är ett bra tips! Kan man även göra när man bakar bröd !=)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-15 @ 13:56:53
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0