Raw Food Pizza

 
 
 Nu har jag gjort pizza raw-style !!
Lite förberedelser men det är det värt ..
 
Botten torkade jag i ugnen ca 8 timmar.
På med pålägget och sen lät jag det torka igen ca 30 min.
Mest för att det inte ska vara så kallt utan bli lite ljummet.
Passar mig lite mer. Jag gjorde även en krämig rawfood-ost.
 
Blev verkligen gott. Vilka smaker det blir !!
 
 
Så här gjorde jag:
 

1 långpanna

ca 2 port

 1 dl chiamjöl (mixa chiafrön till mjöl, ca 3 msk)
1 dl solroskärnor, blötlagda ca 3 tim
1 stor finriven morot
1 dl hackad röd lök
1 vitlöksklyfta hackad
1 msk olivolja
2 krm himalayasalt
ca 2-3 msk färsk oregano (el 1 msk torkad)
ca 1 dl vatten


Gör så här:


 Mal ca 3 msk chiafrön till mjöl i en elektrisk kaffekvarn/kryddkvarn.


Mixa sen chiamjöl, solroskärnor, morot, lök, vitlök i matberedaren tills allt är fint blandat.

Tillsätt olivoljan och mixa lite till, tillsätt nu så mkt vatten som behövs för att få en jämn deg/smet.


 Bred ut smeten som en rektangel på ett bakplåtspapper kör i ugnen på ca 42°

med en liten glipa emellan, ta en sked eller smörkniv och sätt mellan luckan o spisen.

Om du nu inte har en torkugn vill säga !


 Låt stå ca 8 tim, vänd gärna några timmar men är inget måste, lätt med ny plåt och

nytt bakplåtspapper att vända upp den på och sen bara dra av det första pappret (siliconvarianten är super).
 

Jag garnerade med tacosås, tomat, paprika, avokadoskivor, raw-food-ost och

marinerad (med olivolja, äppecidervinäger, himalayasalt, persilja) portabello och champinjoner .

 

Gott med vitkålssallad (finriven vitkål, paprika, rödlök,

oregano och lite ringlad olivolja & äppelcidervinäger på.)
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Så häftigt att göra pizza raw! Det såg väldigt fräscht och gott ut!

Svar: Det var riktigt gott, lite pilligt men samtidigt roligt!! Härliga smaker tycker jag! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-16 @ 17:43:19
URL: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0