Raw food Taco

 
 
 
 Hade sett hos Emma (Primal Life) sen länge ett recept på Raw Taco.
Har länge tänkt att testa och nu blev det av.
 
Som jag sagt behöver man planera lite mer ofta när det gäller raw food.
Nötter ska blötläggas och sen är det ofta torkning som gäller.
 
Emma torkade inte färsen men jag torkade till det lite i ca 60 min på 45°.
Gillar när det är lite ljummet och lite fastare ...
 
Och det blev väldigt gott tyckte jag !!
 
 

Tacofärs

2 dl valnötter (blötlagda ca 8 tim)

2 dl mandlar ( blötlagda ca 8 tim)

1 stor morot

8-10 cm  purjo

1 msk tamari

3 krm chilipulver

1 krm cayennepeppar

2 krm örtsalt

1 msk spiskummin

2 krm paprika pulver

2 msk olivolja

 

Tacosås

6 soltorkade tomater (blötlagda minst 1 timma ca 1 dl vatten)

lite vatten från de soltorkade tomaterna

2 stora tomater

2 msk färsk oregano, el 1 msk torkad

2 msk färsk basilika, el 1 msk torkad

1 vitlöksklyfta

3 msk olivolja

1 krm cayenne

 

 

Taco"färsen"

Mixa nötter och morötter i en matberedare.

Tillsätt sedan kryddor och övriga ingredienser tills du har en tacofärs.

Smaka av om ev mer kryddning önskas.

Torka gärna ca 60 min på 45° men behövs inte om man inte vill.

 

Tacosåsen

Mixa alla ingreidenser tills det är en god sås. Smaka av.

 


Servera gärna i vitkålsblad tillsammans med ex paprika, tomater, gurka,

rivna morötter, lök, guacamole eller vad man gillar för grönsaker..

 

Jag hade även en vitlöksås av min "sour creme" jag gjorde förra veckan.

Blandade bara i en hackad vitlöksklyfta och lite himalayasalt.

 

 

Torkad tacofärs

 
Tacosås
 
 
Raw taco i vitkålsblad
 
 
 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken häftigt recept! Och det låter väldigt gott och något som jag skulle vilja testa! Kan förstå att det krävs lite planering, när det gäller raw food.

2013-04-06 @ 17:59:29
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Fröken Nilsson

Läckert det ser ut!
Jag har aldrig provar raw food, o vem vet en vacker dag kanske jag gör det ;)

Svar: Raw food är häftigt!! Så många smaker och känns så naturligt gott! Men skulle inte kunna leva så 100%, jag gillar ju eg varm mat. Nu är ju iof rätt årstid här snart för icke-varm mat! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-07 @ 09:10:12
URL: http://frokennilssonskok.com
Postat av: Mårtenssons kök

Så läckert, tänk vad man kan få till med olika råvaror!

2013-04-07 @ 17:20:08
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad mycket nya saker du provar... så kul att läsa om! Vet inte om jag själv skulle klara att bara äta raw food, jag gillar varm mat. Men inspiration och test av vissa saker blir man ju sugen på. :-)

Svar: Jag är själv fövånade över hur gott det faktiskt är! Så många smaker, har iof alltid gillat alla slags grönsaker/frukter/nötter som är det mesta man äter känns det som. Kul med lite ny inspo är det iaf! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-07 @ 22:43:39
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0