Bearnaisesås på snabbt vis

 
 
 
Gjorde beasås i mixern på nyårsafton som var väldigt enkel. OCH så god !!!
Dock gjorde jag misstaget att förbereda tidigt på dagen och ställa den i kylen.
Blev stenhård när vi skulle äta den sen !!!
 
 
Smälte den i kastrull och den såg fin ut tills den blev för varm och skar sig!!
Himmel ..  inte tid med det nu !!!
Men lyckades rädda den med att vispa en äggula över vattenbad
och sakta (droppvis) tillsätta den skurna bearnaisen.
 
Den får tydligen inte bli 70 grader varm för då skär det sig! Kan vara bra att veta ..
Så om man förbereder är det bra att veta att den stelnar vid kyla (som smör ju gör)
fast den går så fort att göra att men inte behöver mer än ett par minuter på sig!
Räcker att man förberett reduceringen av lök/peppar/vinäger - så ska jag göra iaf.
 
 
Så här gjorde jag:
4-6 port
 
300 gr smör
4 äggulor
10 vitpepparkorn
½ gul lök
1/2 dl vatten
1/4 dl vinäger
1 tsk torkad dragon
färsk eller torkad persilja
salt
vitpeppar
 

Skira (smält) smöret på svag värme i en kastrull. 

Ta av kastrullen från plattan men håll smöret varmt.

 

Finhacka löken och lägg hacket i en kastrull tillsammans

med dragon, vitpepparkorn, vinäger och vatten.

Låt koka ihop till hälften. Sila bort peppar/löken.

 

Lägg äggulor i en hög mixerbägare och häll ner den reducerade skyn.

Sätt stavmixern i botten och sätt igång medan du  sakta i en fin stråle häller ner smöret.

Obs!! det vita i botten får inte följa med !!!

 

Kör stavmixern upp och ner under tiden tills såsen tjocknar. 

Smaka av med hackad persilja, dragon, salt och peppar.

 

Även gott att smaksätta med ex. sambal oelek eller tomatpuré (choronsås).

 

 

( Inpiration från Per Moberg .. )

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Brukar också göra bea på det sättet! :) Sen använder jag den "hårda" såsen som kryddmör! :)
Ha en fin fredagskväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Ja - att jag inte tänkte på det, är ju säkert jättegott som kryddsmör !!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-04 @ 16:57:40
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Catharina

Jag brukar ha i knappt en matsked creme fraiche i den kalla hårda bean och röra runt ordentligt då blir det jättebra!

Kram C

Svar: Bra tips!! Kanske inte stelnar så då ... :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-04 @ 20:10:59
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Anna

MUMS, ser så gott ut. Jag har försökt göra detta en gång, men så gjorde jag misstaget att värma den och de blev pannkaka :/ Måste testa igen :P
Ja vad har vi gett oss in på. Jag tror det är 4 timmar och den första som går i mål som gäller, kille eller tjej :P

2013-01-05 @ 16:01:10
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0