Hamburgertallrik Paleo

 
 
Matfantasin tryter ibland och just hamburgertallrik vet jag inte när jag åt.
Äter ju inte vanligt bröd så jag gjorde hamburgare som jag lade mellan stekta aubergineskivor.
Blev inte direkt någon finger-ät-vänlig mat men väldigt gott!!
 
Som dressing gjorde jag guacamole dvs:
 1 mosad avokado blandad med 1 msk majonäs och lite salt & peppar.
 
Och till det gjorde jag en liten snabb coleslaw & strips av sötpotatis & kålrot .
Har ni inte testat detta så gör det - MYCKET godare än potatisstrips.
 
Just egna hamburgare i sig bli så mycket godare än köpta. Och SÅ lätt.
Jag köper så fin nötfärs här hos bonden där vi bor.
 
 
Så här gjorde jag:
 
700 gr nötfärs
1,5 tsk salt
3 krm svartpeppar 
2 aubergineskivor per hamburgare
guacamole eller dressing (denna är god)
valfria grönsaker (jag hade sallad, tomat, rödlök)
 
 
Börja med att vätska ur auberginen. (Salta lite på skivorna och låt stå ca 10 min)
 
Blanda köttfärs med kryddorna försiktigt och gör hamburgare.
 
Torka bort saltet från auberginen och stek i olivolja tills de är genomstekta.
Stek efter det hamburgarna och bygg sen din egen hamburgare.
 
 
Den "snabba" coleslawen innebar att jag bara hyvlade
vitkål med osthyvel som jag lade ner i en bunke..
 
Blandade i några matskedar majonäs, dijonsenap (någon tsk) och lite vitvinsvinäger.
Rörde tills det blev lite krämigt och lite salt och peppar på det.
Har man mer tid och vill ha creme fraiche i så finns recept här.
Blir lite godare om den får stå en stund, gärna över natten.
Men är man spontan så duger även detta mycket bra!!
 
 
Sötpotatis & kålrot skars i lagom stora stavar.
Stekes i ugn med olivolja tills de är klara.
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Det var en ny variant, har bara sett salladsblad istället för bröd.

Svar: Ja så har jag gjort ibland men detta mättar lite mer! Vikålsblad gillar jag med, extra krisp och smak. Även som taco-skal. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-29 @ 20:50:01
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Lina

Åh herregud så gott det ser ut! Jag blir alltid så himla hungrig när jag går in här! :)inspirerande mat!

Svar: Tack Lina men detsamma du !! ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-29 @ 20:55:20
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Håller mig till bröd men hemgjorda hamburgare är så himla gott!! :) Ska prova göra egen sallad nästa gång med, ser gott ut! :D

2013-01-29 @ 21:11:20
URL: http://emeliemarias.wordpress.com
Postat av: Marie

Hemmagjorda hamburgare är så himla gott tycker jag! Och sötpotatis i ung är en av mina absoluta favoriter, såå gott! : )

Svar: Visst är det gott med sötpotatis, ja eg alla rotfrukter i ugn. Där försvinner potatis helt för mig om jag jämför. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-01-30 @ 09:47:39
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Ser underbart ut! Perfekt med aubergine och dina strips!

2013-01-30 @ 13:00:27
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0