Vitkålssallad som på pizzeran

 
 
 
I helgen när vi hade kalas gjorde vi pizza till barnen (pajer till oss vuxna).
Gjorde även en sk. pizzasallad som blev väldigt god, smakar som på pizzerian.
Är mycket enklare än man tror - gäller bara att förbereda minst en dag innan.
 
Hemligheten är att använda ättika och låta den dra länge.
Brukar annars använda mig av vinäger men detta är godare.
 
Så här gjorde jag:
 
500 gr finstrimlad vitkål
1,5 msk salt
3 msk socker
0,75 dl (12%-ig) ättikssprit
1,5 l vatten
knappt ½ dl  rapsolja eller mild olivolja
1-2 tsk oregano (jag gillar mycket)
grovmalen svartpeppar
 
 
Lägg vitkålen i en hög bunke/hink.
 
Blanda en lag av vatten, salt, socker och ättika .
Häll lagen över kålan och låt stå en timme i rumstemperatur.
Rör om lite då och då och se till att vätskan täcker vitkålen.
 
Häll av lagen men spara lite av den.
 
Tillsätt olja och oregano/svartpeppar och rör om noga.
Smaka av om det ev behövs lite mer salt ...
 
Täck med plastfolie och ställ svalt.
 
Vid servering så häll gärna över lite mer av den sparade lagen om det verkar torrt.
 
Håller en vecka i kylskåp.
 
 
 
Glömde ta foto när den var nygjord så detta är vad som blev kvar ..
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Men så bra! Det har jag faktiskt alltid undrat hur man gör... Det saknas ju lite när man gör pizza hemma nämligen;)

2013-01-25 @ 08:13:56
URL: http://loparlisa.se
Postat av: Lisa

Men så bra! Det har jag faktiskt alltid undrat hur man gör... Det saknas ju lite när man gör pizza hemma nämligen;)

2013-01-25 @ 08:13:56
URL: http://loparlisa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0