Jag är en HSP - Highly Sensitive Person

Har aldrig hört ett namn på det tidigare, men fick sån aha-upplevelse
när jag läste detta inlägget hos "Ett annat sätt att leva".
Kunde varit jag som skrivit det !
 
Det handlar om högkänsliga personer dvs de har ett känsligare nervsystem än de flesta andra.
Det är ett karaktärsdrag som ca 15-20% av jordens befolkning har.
 Den amerikanska psykologen och forskaren Elaine Aron har skrivit en
artikel i DN om detta  som finns att läsa här.
 
Om man är högkänslig är man särskilt känslig för intryck.
Man tar ofta in fler intryck och bearbetar dem djupare än andra människor gör.
Därför kan man som högkänslig känna sig överstimulerad och får ibland
lust att dra sig tillbaka från sammanhang där det händer många saker samtidigt.
 
 
Jag har alltid sen jag var barn varit känslig för ex ljus, ljud och dofter.
Högkänsliga har inte utrustats med bättre näsor, skarpare syn eller bättre hörsel.
Däremot har de en lägre tröskel för att ta in olika slags sinnesintryck och
deras hjärnor bearbetar informationen på ett djupare sätt.
 
Jag blir alltid tårögd när jag går ut i ljuset, kan inte somna om det är det minsta lilla ljus i sovrummet.
Kisar väldigt mycket i vanligt dagsljus (inte bra för rynkorna !! ;)
 
Ljud som stör mig kan nästan få mig att bli illamående och jag har svårt att koncentrera mig.
Är ljudet för högt på ex gruppträningen kan jag inte hänga med, kan inte sluta tänka på ljudet.
Jag kan höra något när jag ex ska somna, en droppande kran, en klocka som tickar eller när vår
avfuktare går igång "nere" i tvättstugan och det kan göra mig sömnlös fullständigt.
Ljud ingen annan knappt hör här hemma. Jag gillar ex inte smällare,  gillar inte ljudet på
sport-tv som gör mig superstressad. Sen älskar jag musik och har alltid radio på på jobbet
men det är då "valda" ljud. Och sen kan tystnaden bli så underbar sen.
 
Lika är det med dofter, känner ofta dofter före alla andra och blir det för mycket kan
jag också här bli illamående. Starka parfymer är hemskt, får huvudvärk direkt.
 
Läste också att man kan ha ångest över ex julen eller liknande högtider. Alla förväntningar och
känslor som folk har. Man är extra känslig för andras stress eller när andra mår dåligt.
Stämmer på mig, ångest över jul och stora kalas och det känns inte bra..
Jag har ibland svårt att se nyhetsprogram, klarar inte se sjukhusprogram - gråter så lätt då.
Blir gråtfärdig väldigt lätt bara någon berättar om känslosamma händelser.
 
"I vår kultur uppfattas högkänslighet ofta som något negativt, men såväl omgivningen
som de högkänsliga själva borde fokusera mer på allt som de har att erbjuda.
De har till exempel hög empati, är goda lyssnare, ser saker som andra missar och fattar
ofta väl genomtänkta beslut. Detta är egenskaper som behövs i vårt samhälle", menar Elaine Aron.
 
 
Personer som är HSP har ofta lättare för att bli deprimerade
och här tror jag (är eg övertygad) att mitt träningintresse räddar mig.
 
 
Detta uppvaknande förklarar SÅ mycket för mig. Känns bra att få det förklarat.
 
 
Har ni hört talas om detta innan ??!!
Är ändå ganska vanligt när upp mot var femte person är en HSP ..
 
  
 
Här kan man göra ett test om man vill ..
 
 
Bild tagen av dottern .
 
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag har inte hört talas om detta innan men du skulle kunna prata om mig.. Härligt att läsa faktiskt, får lite känslan av att mera normal än jag känner mig. Om 20% av befolkningen är likadan så är jag ju inte så himla krånglig/jobbig?:) Jag har mest jobbigt med ljud, ljus och dofter (julen är mycket jobbig).. Kram!

Svar: Visst känns det skönt att man inte är ensam, att man får det bekräftat att man inte bara är överkänslig och "fjantig" .. Det är flera som känner igen sig! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-15 @ 12:30:49
URL: http://www.fokuseradenergi.se
Postat av: Emelie

Jag förstår dig precis, är exakt likadan. Jag fick också en aha upplevelse när jag upptäckte detta.
Jag kan bli helt slut av tex ett varuhus med mycket ljud och människor i rörelse, blir blackout när jag kommer hem. Då behöver jag lugn och ro för att sortera allt och komma tillbaka.

Svar: Visst är det lite skönt att förstå varför man reagerar som man gör!
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-15 @ 12:54:38
Postat av: Marie

Jag fick höra talas om detta för några månader sen och jag är också en klockren HSP:are, på gott och ont. ; ) Har en bok hemma som handlar om just detta:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173871524
Har inte hunnit läsa hela boken ännu men läst lite annat om hsp och det är så jag i ett nötskal. Gråter väldigt lätt, kan inte se skräckfilmer, blir otroligt svag om jag inte får mat,klarar inte av för mycket ljud, känner av andra människors känslostämmningar, rikt inre liv..ja listan kan göras lång..

Berätta gärna hur det går med benhinnorna om det är värt ett försök. Jag tycker att mina benhinnor blir jättespända när jag går utan stödstrumpor (tex idag då jag har kjol på mig), är det nåt du känner igen?

Svar: Tack för boktips! Ska kolla om den. Känns skönt att veta att man inte är ensam.. man känner sig så dum ibland och nu har man det lite förklarat varför man blir så känslosam och orolig. Återkommer med benhinnorna, känner mig stram i dem ofta, brukar inte ha stödstrumpor till vardags utan bara när jag tränar. Man blir ju så varm i dem .. :).
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-15 @ 13:25:50
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Karro

Så spännande, undra om jag vågar gå in och testa...

2013-03-15 @ 13:49:17
URL: http://livskraft1.bogspot.se
Postat av: Mamma

Då kan vi förstå <3

2013-03-15 @ 14:50:31
Postat av: Stina

Fint att höra att det blev en ögonöppnare för dig också. Tror många kommer att må bra av att höra att de inte är ensamma!! Du skriver att träningen har räddat dig, jag tror det har varit dansen som hjälpt mig väldigt mycket. Att kunna gå in i kroppen när det blir för mycket i hjärnan.
Kram!!

2013-03-15 @ 20:47:34
URL: http://www.ettannatsattattleva.wordpres.com
Postat av: Marina

Javisst, mânga känner igen sig i det ni alla skriver här. Och det finns mânga högkänsliga som oss men det är ju det att ingen vill verka 'ovanlig' eller 'onormal', därför förblir vi tysta. Du vet väl om att det finns en förening för högkänsliga i Sverige? Kolla in här:
http://www.hspforeningen.se/
Ha det sâ bra!

2014-02-11 @ 12:34:57
URL: http://www.marinaberts.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0