Raw sour creme

 
Gjorde för någon vecka sen en "sour creme" (raw food) av cashewnötter.
 
Smakade lite speciellt och vet inte riktigt vad jag tyckte om den.
Nu har den stått och "mognat" och jag gillar den mer & mer.
 
Igår smaksatte jag den med dill och hade den till
spenatsoppan jag hade tillsammans med kräftstjärtar.
 
Gillade det väldigt mycket.
 
Man kan använda den som grund istället för creme fraiche.
Tror dock inte man ska värma den utan ha den till kalla såser/röror/dipper.
Passar ju nu när jag inte äter mejeriprodukter !
 
Receptet hittade jag här.
 
 
Så här gjorde jag:
(blir ca 5-6 dl)
 

4 dl naturella cashewnötter

1-2 msk äppelcidervinäger

1 tsk havssalt

2-3 dl vatten

 

Blötlägg cashewnötterna helst över natten men minst i 4 timmar.

Mixa till en slät creme med vatten, vinäger och salt.

 

Förvarar man den i en burk med  lock så håller sig i 2-3 veckor i kylskåp.

 

 

Används som bas ungefär som creme fraiche, matlagningsyoghurt eller gräddfil.

Smaksätt gärna med vitlök, chili, curry,  örter eller ex. dijonsenap.

 

Ikväll ska jag göra en currydressing till en en kycklingsallad.

 

Toppade här en raw food lasagne  med den.

 

 

 

Här smaksatt med basilika & chili ..

 


Kommentarer
Postat av: Fröken Nilsson

Åh men detta låter spännande!!
Ska allt i vid blötläggandet?

Svar: Bara cashewnötterna! Ja den currysåsen jag gjorde till kycklingsalladen blev verkligen god, älskar iof curry men den kombon av den syrliga rawsåsen & curry gifte sig kanon! Raw är spännande !! Synd inte min familj är lika fascinerad bara . ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-10 @ 19:17:37
URL: http://frokennilssonskok.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0