Chokladglass/kokosglass med lite kalorier

 
 
 
 
 
 
 
Brukar kolla in Tasty Health recept/blogg då hon gör mycket spännande saker.
Hon skapar oftast recept som är sockerfria, glutenfria och innehåller naturliga råvaror. 
 
Något hon har bloggat om är en krämig mjuk glass med väldigt lite kalorier .
Näringsvärde per portion, gjord med osötad mandelmjölk (utan proteinpulver):
52 kcal, 2 g protein, 1 g kolhydrater, 4 g fett  
 
Ingrediensen som gör glassen så krämig är Xanthan gum, ett slags förtjockningsmedel.
Svårt att hitta här i Sverige så jag beställde min på iHerb där jag lite då och då beställer roliga saker.
Där finns massor med roliga, goda, spännande saker, köper bl a Questbar där
- första köpet får man rabatt om man använder rabattkod HPM004. 
 
Jag brukar göra på mandelmjölk, oftast den jag gör själv men ibland köper jag Alpros osötade.
 
Göra egen mandelmjölk är så lätt, bara blötlägg mandlar (1 dl till 5 dl dryck) gärna över natten
sila av vatten vattnet och mixa sen till mjölk tillsammans med nytt vatten ( 5 dl till 1 dl mandlar)
lite i taget i matberedaren och sila sen i finmaskig sil/silduk så är drycken klar.
Håller i kylskåp iallafall 5 dagar och går dessutom att frysa.
  
Jag skållar inte mina men det kan man om man vill. Pulpan som blir över brukar jag frysa in
och använda igen. (Mixa med nytt vatten) Eller torka och rosta lite lätt till ex müsli.
 
Nu sist gjorde jag på  Alpros Kokosnötdryck som nyligen kommit ut - jättegod för övrigt!
Mjölken går även att byta ut även mot vanlig mjölk.
 
Jag använder ibland även proteinpulver i. Har nu Holistics som är utan sötningsmedel.
Jag gör "mandelglassen"  med kakao och när jag gör kokosglassen oftast utan kakao.
 
 
Mjuk glass
1 port
 
2 + ½ dl osötad valfri mjölk (jag använder mandel eller kokos)
2 tsk kakao, gärna raw (om det ska vara chokladsmak)
1 msk stevia strö eller annan sötning
½ tsk Xanthan gum
Ev. ca 20 gr proteinpulver, smakessenser, frukt, bär 

Vispa ihop 2 dl mjölk med sötning och ev kakao.
Om det ska vara proteinpulver i så blanda i det här.
Häll i en iskubsform eller i en fryspåse (som plattas ut rejält) 
och ställ sedan i frysen tills det stelnat helt.
 
När det är fryst - tag ut, lägg i bunke och mixa tillsammans med
½ dl valfri "mjölk" och ½ tsk Xanthan gum med en stavmixer.
 
 
Det tar en stund att få till den perfekta krämigheten. Blir då krämig som mjukglass.
 
 
 
 
 
 
Lägg upp i skål och toppa med valfria tillbehör.
 

 
 
 
Kokosglassen nedan blandade jag med jordgubbar & nötcrisp.
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Min favvo med chokladglassen är varma hallon, jordnötssås (även här jordnötssmjöl från Iherb
som blandas med vatten ganska löst så det blir en sås - SÅ fantastiskt gott!!)
ev lite grovhackade nötter eller nötcrisp & sist lite lakritspulver på toppen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Det ser närmast galet gott ut! Ge mig!

Svar: Visst gör det!! Och gott är det ... =P
mariasfavoriter.blogg.se

2014-07-28 @ 14:40:05
URL: http://bakasockerfritt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0