Kryddiga rostade nötter/mandlar

 
 
Jag är tokig i nötter. Lite för kanske t o m.  Och helst rostade, sådär knaprigt goda.
Det är så lätt att göra själv! Och går så fort med ..
 
Det är gott bara med salt men även med annan smaksättning.
Jag har gjort med rökig smak (liquid smoke) och chili & paprika.
Säkert gott med ex sambal oelek om man gillar sötma sweet chili eller honung.
 
 
 
 
Så här gör jag:
 
2 dl vatten
2 msk salt
½-1 msk liquid smoke eller valfri smaksättning ex chili, paprikapulver (ca 1 tsk)
2 tsk neutral olja (ej kallpressad)
4 dl blandade nötter/mandlar
 
 
Sätt ugnen på ca 225°.
 
Koka upp vattnet med salt, krydda och olja.
Vispa runt så saltet löser sig. Ställ åt sidan och lägg ner nötterna.
Låt stå i ca 5 minuter.
 
Häll av vattnet och lägg ut nötterna på bakplåtsklädd plåt.
Rosta i ugnen ca 8-10 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Rökaromen som jag köpt i en vanlig Ica-affär
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helen

Vilket bra tips . Det är ju så gott med nötter och framförallt nu i värmen :)

2014-07-29 @ 08:40:40
URL: http://stenstromsbloggeria.blogspot.se/
Postat av: Helen

Vilket bra tips . Det är ju så gott med nötter och framförallt nu i värmen :)

Svar: Ja visst är det! Man blir lite extra sugen på lite salt när det är varmt! Är ju hälsosamt med i lagom mängd. Och SÅ lätt att göra själv. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-07-29 @ 08:40:46
URL: http://stenstromsbloggeria.blogspot.se/
Postat av: Elena

Gott och enkelt! :)

2014-08-04 @ 10:46:17
URL: http://komigenelena.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0